Wat is het nut van een spalk na de beugel?

Ik kreeg vorige week te horen dat er een spalk wordt geplaatst nadat de beugel eruit is.

Tot mijn grote verbazing staat er op internet dat een spalk levenslang gedragen moet worden. Klopt dit? En wat houdt het in?

Zit je dan dus eigenlijk levenslang vast aan beugel of zie/merk je niks van een spalk.

De ortho zegt dat het normaal is maar zo klinkt het niet in mijn oren.

een jaar geleden
in: Gebit
1.3K
Pieterke
een jaar geleden
Ik heb bij mijn ondergebit (klikgebit) ook een soort spalkje in mijn mond tussen de implantaten. Ik weet niet of dat vergelijkbaar is maar ik heb er totaal geen last van.
Ritsuka
een jaar geleden
Spalkje merk je niks van. Je moet alleen goed poetsen daar, en soms heb je een rager of stoker nodig als je iets met pitjes hebt gegeten.

Antwoorden (1)

Vroeger dachten orthodontisten dat als tanden een tijd op één plek zouden staan, ze niet meer zouden verschuiven. Wij weten nu dat je tanden altijd blijven bewegen. Of je nou een beugel gehad hebt of niet. Het hoort ook bij het ouder worden. Bij wie tanden veel bewegen en bij wie bijna niet is heel moeilijk om te voorspellen.
Bij een klein percentage mensen is een spalk niet nodig. In sommige gevallen, zoals bij het dragen van een beugel voor een korte periode, kan de orthodontist besluiten dat een spalk niet nodig is. Ook bij volwassenen met een stabiele kaakgroei kan de orthodontist besluiten om geen spalk te gebruiken omdat de kans op terugval van de tanden gering is.
SimonV
een jaar geleden
steid
een jaar geleden
Maar is dit normaal? Omdat je de spalk niet ziet bij mensen maar heel veel mensen hebben dus voor hun hele leven eigenlijk een beugel? (spalk in dit geval) Merk je daar iets van zo'n spalk of voel je daar niks van?
criseyde
een jaar geleden
De spalk zit aan de achterkant dus daarom zie je die niet. Ik heb er nooit laat van gehad.