Wanneer moet je met je kind voor het eerst naar de tandarts?

Hoeveel tandjes moet hij/zij hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Het beste antwoord

v.a 1 jaar. Dan kunnen ze wennen aan de tandarts en de vreemde omgeving. Stel dat er dan een keer wat gedaan moet worden bijoorbeeld boren dan hebben ze niet alleen een enge behandeling maar ook een nieuwe omgeving. Tip laat familie en vrienden ook poetsen dan is de tandarts ook minder eng
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt je kind meenemen als jullie op controle gaan. Zo went hij/zij al aan de tandarts en de omgeving. Maar neem het niet mee als jullie een pijnlijke behandeling hebben, want dan bestaat de kans dat hij/zij de tandarts met pijn gaat associëren.

Vanaf 2 à 3 jaar is het melkgebit meestal compleet. De tandarts kan dan kijken hoe het gebit er uit ziet.
Sommige kinderen vinden het spannend, zo’n eerste keer in die grote stoel. Je kunt ook je kind op schoot nemen. Dat geeft vaak een veiliger gevoel.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Amadea. Echt kijken doet onze tandarts vanaf 4 jaar, tenzij er eerder problemen of vragen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhurowan: je moet controle loslaten als je op controle gaat, en dat is voor de meeste mensen erg moeilijk... Nog geheel los van wat de tandarts allemaal uitspookt in je mond.
vanaf nu,ook al heeft je kind nog geen tandjes.
Het gaat nu om vertrouwd laten raken aan zo'n kamer,of aan tandarts.
Ik ben altijd erg bang voor tandarts,kids zijn meegeweest met mij,had alleen een vaste afspraak dat de tandarts mij zou zeggen als er een vervolgafspraak voor mij nodig was,bv vullen van tanden,zo zat ik dan met kids ontspannen in stoel,gaf ik ze geen verkeerd beeld,mijn stress bewaarde ik voor mijzelf.
Nu ze wat groter zijn,en inmiddels ook ervaring hebben met het vullen van kiezen,hebben ze dit hun eigen ervaring kunnen maken,en ze doen mij op dat gebied wat voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag bovenstaande antwoorden en weet ook dat alle boekjes dat aanraden.

Ik zou echter toch ook naar het kind kijken EN kijken hoe je zelf bent. Ik kan er nl niks aan doen maar ben zelf altijd HEEL ongemakkelijk bij de tandarts.

Ik heb daarom bewust VEEL langer gewacht met het meenemen van de kinderen. Je kunt nog zo stoer doen maar ze voelen het ECHT als jij niet op je gemak bent en als ze 3 zijn kun je dat niet goed uitleggen.

Als ze wat ouder zijn kun je uitleggen dat jij er vrijwillig heen gaat omdat het zo belangrijk is maar dat ook JIJ het wel spannend vindt maar dat dat niet erg is.

Zoals gezegd, ze voelen het haarfijn aan en als ze te klein zijn, vinden ze het dan ook bij jou op schoot erg eng.
13 jaar geleden
Zal gaan als je last heb zoals met alles