Is whitening strips slecht voor melkkiezen?

Ik ben 20, maar ik heb nog 3 melktanden omdat er geen blijvende kies onder zitten. Ik wil graag keer whitening strips gebruiken. Maar is dit schadelijk voor de melktanden? Of maakt dat verder geen verschil met blijvende tanden?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Gebit
1.2K
ronron1212
2 jaar geleden
Het lijkt mijn sterk dat jij nog 3 melktanden hebt?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Toch is het zo. Ik heb boven/onder de 3 melkkiezen geen blijvende kiezen. Van de tandarts gehoord, en gezien met de foto’s die gemaakt werden. Het bestaat, op internet staat er ook informatie over.
ronron1212
2 jaar geleden
Niet te vinden je verstandskiezen zullen nog door moeten komen.
Abcde
2 jaar geleden
Wel te vinden ik ken ook iemand die dit heeft. https://tandartsmondain.nl/melktanden-bij-volwassenen/
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Het heet hypodontie. Ik heb foto’s gemaakt 1 a 2 jaar geleden omdat de tandarts zeker wilde zijn of er wel blijvende kiezen waren. Die heb ik dus niet bij 3 kiezen. Heeft niks te maken met verstandkiezen. Alhoewel dit was niet mijn vraag haha ik weet wat ik heb maar wilde weten of whitestrips niet schadelijk is voor melktand anders dan blijvende tand.

Antwoorden (1)

Melktanden zijn veel kwetsbaarder dan blijvende.
Het glazuur op het melkgebit is veel dunner en onregelmatiger. Hierdoor kan makkelijker erosie ontstaan, ofwel tandbederf.
Normaal hoef je maar een paar jaar te doen met dit gebit, maar in jouw geval zul je de rest van je leven met 3 melktanden moeten dealen.

Whitening strips zien heel verleidelijk uit.
Bedenk wel dat de ‘resultaten’ vaak bewerkt worden.
De tanden op de voor foto worden nog wat geler gekleurd en op de na foto nog wat witter.
Gebruikt een influencers ze; gaat de omzet geheid omhoog.

De resultaten van de strips zijn dus behoorlijk onbetrouwbaar.
En, nog belangrijker, in veel strips wordt chloordioxide gebruikt, omdat dit vlekken verwijdert door glazuur af te breken, wat ervoor kan zorgen dat er eerder tandbederf optreedt.
In jouw geval (3 melktanden) is dat nog gevaarlijker! Die hebben al dunner glazuur.

Mocht je toch gaan experimenteren, neem dan strips met waterstofperoxide.
Maar ook daar komt een dikke maar, waterstofperoxide maakt het tandvlees vaak gevoeliger. Dit kan de tanden weer gevoelig maken. En tanden met minder glazuur zijn sowieso sneller gevoelig.

Mocht je toch nog overstag gaan, knip dan de strip korter, zodat deze de melktanden niet aanraakt.
Nog beter, ga naar de tandarts of mondhygiëniste om je tanden te bleken.

Maar het beste is om niks te doen met betrekking tot bleken.
Een goed functionerend gebit is belangrijker dan de kleur!
Dus ben zuinig op je tanden en extra lief voor die drie!