Wat is dit rare bultje achter mijn voortanden?

Ik heb nu al twee dagen laat van een raar en pijnlijke bultje achter mijn voortanden. Het is geen blaar, en ben 3 weken terug nog bij de tandarts geweest en toen zag alles er netjes uit. Weet iemand misschien wat dit is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Gebit
10.8K

Antwoorden (1)

Dat is waarschijnlijk een afte.

Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Afte vind je informatie over aften.

Een afte (stomatitis aphthosa) of aft is een pijnlijk, grijswit zweertje in de mond van ca. 5 tot 10 mm in doorsnede. Aften komen vooral voor op het wangslijmvlies, het tandvlees en het verhemelte, maar ook op de tong kunnen ze zich manifesteren.

De oorzaak van aften is onbekend. Op de door mij genoemde website staan middeltjes om ze te laten verdwijnen, maar voor zover ik weet gaat dat eigenlijk vanzelf. Ook weet ik niet in hoeverre die beschreven middeltjes werken. Ik raad ze niet aan.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Denk ik ook.
Het kan goed zijn dat je de afte hebt gekregen na het bezoek aan de tandarts.
Manlief en dochterlief hebben er ook geregeld last van. De tandarts hoeft maar een beetje slijmvlies te beschadigen (reinigen tanden, beugel) en een afte kan spontaan optreden.
Weet wel, heb je er eenmaal eentje gehad, is de kans groot dat je er vaker last van krijgt: bijten wang, hard poetsen, drinken blikje, minder weerstand...
Pieterke
3 jaar geleden
Ik dat je gelijk hebt.
Bij aften kun je spoelen met Superol, een heel oud middeltje, we gebruikten het vroeger altijd. Het smaakt heel vies en kan een beetje branderigheid geven maar het werkt uitstekend.
paulus811
3 jaar geleden
Ik heb ooit begrepen dat aften ontstaan door vitaminegebrek. Het drinken van caravan cevitam hielp bij mij om er weer snel vanaf te zijn.