Wat zijn nsdai´s en waarom verminderen tabletjes met nsda ís de pijn?

Bij het gebruik van aspirine komt de volgende werking naar voren. In aspirine zitten nsdai s die verminderen de pijn remmen de ontsteking maar hoe werkt het en is teveel slikken schadelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.3K

Het beste antwoord

NSAID's (afkorting van non-steroidal anti-inflammatory drugs) zijn ontstekingsremmende geneesmiddelen die niet behoren tot de groep van de corticosteroïden.
NSAID's zijn medicijnen die door middel van remming van het cyclo-oxygenase-eiwit (COX) de vorming van prostaglandinen in het lichaam remmen.
Prostaglandines hebben een functie bij het voelen van pijn (ze stimuleren het pijngevoel), de verhoging van de lichaamstemperatuur (koorts) en zorgen ervoor dat bloedvaten open gaan staan (roodheid bij een ontsteking).
De meeste NSAID's remmen zowel het eiwit COX-1 als COX-2.

http://nl.wikipedia.org/wiki/NSAID

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja, te veel slikken is schadelijk.
NSAID’s en acetylsalicylzuur (o.a. aspirine) zijn volgens het rapport Harm-Wrestling verantwoordelijk voor 50% van de vermijdbare acute ziekenhuisopnames in Nederland.

De belangrijkste bijwerking van NSAID’s die zonder recept verkrijgbaar zijn, zoals aspirine en ibuprofen, is de kans op een maagbloeding.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/16592-hoe-werken-pijnstillers.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nsaid staat voor "non-steroid anti-inflammatory drug" oftewel een ontstekingsremmend medicijn wat geen steroide is. Doordat ontstekingspijn vaak door zwellingen komt, en nsaid zwellingen laten verninderen, vermindert het ook pijnen. Ze remmen bepaalde stoffen die pijn aangeven in je lichaam, en werken daarom dus ook als pijnstillers.