Frisdrank ongezond.. Of toch niet?

Ik heb eens op de achterkant van een fles fanta en fanta cassis gekeken naar de ingrediënten en die opgezocht. Nu was ik erg verbaasd dat er helemaal niks slechts in zit voor je lichaam. In fanta zit zelfs vitamine C die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Dus is frisdrank dan wel zo ongezond als we denken? Ik drink al een tijd bijna alleen maar frisdrank (geen cola, daar krijg ik buikpijn van) en ik heb nergens last van, ik val juist wat af. Naar mijn mening is het alleen slecht voor je tanden.. Kan dit kloppen of zit ik er toch helemaal naast?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
7.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat eet je verder op een dag dan, naast je frisdrank?
En drink je geen water?

Het beste antwoord

Goed dat je de ingrediëntenlijst leest, en vooral dat je zelfstandig nadenkt!

Frisdrank is inderdaad niet zo superongezond als soms wordt beweerd. Dat wil overigens niet zeggen dat het dan automatisch gezond zou zijn.

In cola zit bijvoorbeeld fosforzuur. Fosforzuur is van zichzelf al ongezond, en het tast ook je tandglazuur aan.

In andere frisdranken zit zowel zuur als suiker. Het zuur, ook al is het een natuurlijk plantaardig zuur, tast je tandglazuur aan. Dat is overigens niets bijzonders, want dat geldt ook voor het zuur dat in een gezonde sinaasappel zit.

De suiker is voedsel voor de bacteriën die altijd in je mond zitten. Die bacteriën zetten de suiker om in zuur, en dat tast op zijn beurt weer je tandglazuur aan.

Verder zitten er in suiker heel veel calorieën.

Afgezien van het zuur-effect door de mondbacteriën, is die suiker niet ongezond. Ook al gaat het om geraffineerde suiker, dan nog is dat een gezond natuurproduct. Het enige dat je eventueel als ongezond zou kunnen zien, is dat het zo enorm eenzijdig is.

Vergelijk dat met appels. Appels zijn gezond. Maar als je bijna *alleen* maar appels eet, is je totale voedingspatroon toch ongezond, ondanks al die gezonde appels.

Iets vergelijkbaars geldt voor de suikers in frisdrank. Op zich niet ongezond, maar doordat je er zo enorm veel van binnenkrijgt, wordt je voedingspatroon al snel heel eenzijdig.

Noem het maar "indirect ongezond", of zoiets.

Samenvattend: er is iets meer over te zeggen dan wat je schreef in de toelichting bij je vraag, maar de basis van je redenatie is correct.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (4)

Je zit er inderdaad helemaal naast. Frisdrank zit bomvol met suiker en/of zoetstoffen, en dat is vreselijk ongezond voor je lichaam.

Toegevoegd na 3 minuten:
Fabrikanten doen er met veel plezier alles aan om jou te laten denken dat hun product gezond is, door op de verpakking te zetten dat er vitamine is toegevoegd.

Maar hoeveel vitamine schrijven ze er meestal niet bij, en ook niet wat de samenstelling van die, meestal kunstmatig gefabriceerde vitamine is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
De oorsprong van een vitamine maakt inderdaad niets uit: het gaat om de identieke moleculaire structuur.
Daarnaast is suiker helemaal niet 'vreselijk ongezond voor je lichaam'; het gaat om de totale hoeveelheid die je binnen krijgt. Met dranken krijg je snel te veel suikers (en daarmee calorieën) binnen.
Ga er maar van uit van alles waar kunstmatige stoffen in zitten gewoon aan de ongezonde kant is. Dus frisdrank is ongezond, maar vaak zo verdomd lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frisdrank bevat heel erg veel suiker.
Als je zeer veel frisdrank drinkt, krijg je heel veel suiker op een dag binnen, en ook een heleboel extra kcal.
Als je meer kcal eet/drinkt dan je verbrand op een dag, word je dikker.
En over de zoetstoffen die vaak in frisdranken zitten zijn de meningen verdeeld of ze wel zo gezond zijn.

1 blikje cola bevat 40 gram suiker, bekijk deze plaatjes maar eens om te zien hoeveel dat is: http://cuma-voeding.blogspot.nl/2010/02/in-een-blikje-frisdrank-zit-40gram.html

Vitamine C die kunstmatig toegevoegd word aan een product word niet zo goed opgenomen door je lichaam. En er zijn zat gezondere producten waar je je vitamines vandaan kunt halen, onder andere paprika en sinaasappels voor vitamine C.
11 jaar geleden
Utrecht
11 jaar geleden
Redelijk goed antwoord behalve het stukje over vitamine C. Of vitamine C van nature in een product voorkomt of is toegevoegd (kunstmatig) is niet van invloed op de resorptie. Alleen combinaties kunnen elkaar versterken. zo wordt ijzer beter opgenomen in aanwezigheid van vitamine C.
Ritsuka
11 jaar geleden
Zo houd ik het zelf altijd aan, producten waar dingen kunstmatig aan toegevoegd zijn zijn vaak niet zo gezond.
Ik eet zelf liever vers dan een 'fabrieksproduct'.
Suiker is ongezond. Zelfs ongezonder dan verzadigde vetzuren (slecht vet). Suiker verhoogd je cholesterolgehalte namelijk meer dan verzadigde vetzuren.

En zoals je zelf aangeeft zijn de suiker (maar ook de zuren) in frisdrank slecht voor je tanden.

Ook kan suiker zorgen voor meer pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Die pieken en dalen kunnen eerder een vreetkick veroorzaken.

Vitamines zijn zwaar overgewaardeerd. En de vitamines die echt belangrijk zijn zoals bijvoorbeeld vitamine D (omdat we daar vaak een tekort van hebben) zitten niet in de fanta.

Vooral vitamine C is zwaar overgewaardeerd. Het zit werkelijk overal in en er is niets van bewezen dat het ook maar iets doet behalve het voorkomen van scheurbuik.

Ik ben overigens erg benieuwd welke ingrediënten jij ziet als slecht voor je lichaam? Want suiker staat behoorlijk bovenaan (vlak onder transvetzuren).