Heb ik recht op een vergoeding van een beugel?

Hallo,

Ik heb vanaf mijn 13de tot mijn 15de een beugel gehad ( word over 5 maanden 20) ( slotjes met elastiekjes ) om mijn overbeet weg te halen want mijn tanden stonden al recht. Mijn hoektand leek een beetje omhoog te schuiven 1/2 jaar nadat mijn beugel er al uit was, maar het was niet zo'n groot probleem en viel niet op en werd ook niet erger.. Nu na al die jaren zei mijn moeder toen ik lachde dat ik een zwart gat bij mijn hoek had en dat het leek of die tand vooruit is gaan staan. Maakte me niet zoveel uit op dat moment, tot ik opeens een soort last kreeg bij die hoektand ( dat gevoel dat je hebt wanneer een melktand los zit en er bijna uitvalt zo'n zeurderig gevoel) de snijtand die er naast zit blijkt ook naar achter geduwd te worden en doet ook pijn. Gelijk een afspraak gemaakt bij mijn tandarts die ook een orthodontie afdeling hebben ( ik zat zelf bij een andere orthodontist ) en die kwam op de conclusie dat het spalkje achter mijn tanden bij de hoektand een bepaalde draai maakt waardoor de hoektand naar voorgeduwt wordt. Deze tand staat nu zover naar voor dat ik net bij een hap brood de spalk heb los gehaald. Ik ben trouwens ook al bij mijn oude orthodontist geweest en die smeren me weer een beugel aan voor lange tijd zonder enige korting of compesatie van hun fout. Is er een mogelijkheid dat ik dit bij de verzekering kan opeisen of iedergeval een deel van de beugelbehandeling sinds ik een heel naar gevoel ervaar in mijn mond nu ? Dankjulliewel voor het lezen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Gebit
2.3K
crispy
3 jaar geleden
Wie zou dat dan moeten vergoeden?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er is toch vast wel een verzekering zijn die een deel vergoed sinds het nu iets medisch is ? Ik heb erg last ervan en word gek van het gevoel dat mijn tand zeer doet.
crispy
3 jaar geleden
Dan moet je in je zorgverzekering voorwaarden gaan kijken. Omdat je ouder bent dan 18 jaar is tandheelkunde niet meer automatisch meeverzekerd, en orthodontie weet ik niet hoe dat zit.

Antwoorden (1)

Boven de 18 is orthodontie niet verzekerd en wordt een beugel dus niet meer vergoed Met een aanvullende verzekering voor volwassenen voor orthodontie is de extra premie per jaar meestal hoger dan wat je maximaal per jaar vergoed krijgt. (zie alle opmerkingen hierover onder de link van Independer).
Het enige wat je kan proberen is in overleg met je tandarts je laten door verwijzen naar een kaakchirurg die je zou kunnen behandelen op grond van je PIJNklachten. Behandelingen van cosmetische klachten worden nooit vergoed.