Hoe voelt een gaatje in je kies aan?

Kun je een gaatje in je kies voelen? Zo ja, hoe voelt dat?

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik heb geen pijn. Maar het voelt wel aan mijn kies dat er een scheurtje/afgebroken randje aan zit. Ik bedoel LETTERLIJK voelen. Is dit een gaatje? Ik poets mijn tanden 2 à 3 x per dag en ga 2 x op controle per jaar bij de tandarts.

Er is af en toe wel een kleine tinteling (echt geen pijn ) als ik wat heel zoets eet of soms iets heel kouds.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
13.3K

Antwoorden (3)

In een vroeg stadium voel je daar niks van, als je niet twee keer per jaar bij de tandarts voor controle komt kan het wel pijn doen want pas als de cariës vergevorderd is komen de pijnklachten.

Toegevoegd na 58 seconden:
En ja, ALS het pijn doet kan het enorm pijnlijk zijn. Hoe dat aanvoelt is lastig te beantwoorden maar geloof me: dat herken je wel.

Toegevoegd na 13 minuten:
Niet ieder groefje of pitje in een tand of kies is een gaatje. Datzelfde geldt voor donkere verkleuringen of witachtige vlekken op de tanden. Het kunnen echter wel signalen zijn van beginnende of vergevorderde cariës.
Pas bij vergevorderde cariës in het dentine/tandbeen ontstaan pijnklachten. Door regelmatig naar de tandarts te gaan voor controle kunnen de gaatjes in een vroeg stadium worden ontdekt en pijnklachten worden voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel gewoon even je tandarts en vertel wat je voelt, dan hoor je vanzelf of het zin heeft om even langs te komen of dat het kan wachten tot de volgende controle.
Letterlijk voelen kun je het niet, maar je kunt het merken door pijn. Bijvoorbeeld als je iets heel kouds of warms drinkt of eet. Maar een heel klein gaatje veroorzaakt dat nog niet.
Wel kan je het met je tong voelen als er een stukje afgebroken is, dan is het geen glad randje meer maar heeft het een scherp puntje.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Nee, dat is een afgebroken stukje. Kan ook van een oude vulling zijn, hoeft niet per se van een tand of kies zelf te komen. Het verschil is dat een gaatje veroorzaakt wordt door cariës.
ik denk dat dit een beginnend gaatje is.. dan voelt het als een soort reliëf verschil in vergelijking met de rest van je tand. Ook de tintelingen duiden op een gaatje wat eraan zit te komen. Maar je kunt dit ook aan de kleur zien.. is het een zwart puntje? Dan is het waarschijnlijk wel een gaatje. ik zou als ik jou was dat gebied waar je dat hebt iets beter in de gaten houden en beter poetsen... als t uiteindelijk echt een gaatje is (dit is gwn letterlijk een gaatje) ga dan naar de tandarts.