Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is mondhygiene nu werkelijk elk jaar noodzakelijk?

Ik was een jaar terug bij de tandarts nu gaven ze het advies/eigenlijk opdracht naar de mondhygiene te gaan om tandsteen te laten verwijderen. dit heb ik half jaar later gedaan, maar nu zegt de mondhygieniste dat dit elk half jaar moet. - nu heb ik het zover gekregen dat het waar mogelijk (corona is nu een probleem) elk jaar wordt. Alleen dit was de eerste maal dat ik bij de mondhygieniste was, en zelfs dat een tandarts dit aanbeval. EN ik krijg te horen dat ik elk half/elk heel jaar hierheen moet, terwijl dit vroeger nooit ter sprake kwam. - is dit nu normaal, of proberen ze mensen onnodig te laten langskomen, en is het werkelijk maar eens per 2 , 3 , 4 of 5 jaar nodig hier langs te komen. ??

3 jaar geleden
in: Gebit
2.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Dat is echt wel nodig om te doen en het behoud van je gebit.
SentWierda
3 jaar geleden
Tweemaal of driemaal per jaar is tegenwoordig de norm.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik ga ieder half jaar. Sowieso heb ik al meer last van tandsteen omdat ik een spalk heb.
tinus1969
3 jaar geleden
Voel je zelf verschil? Ik voel het meteen als er tandsteen is weggehaald. Als je het voelt, was het zinvol.
Bij mij doet de tandarts het zelf, ongeveer eens per jaar.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja, dat is echt nodig, een bezoek aan de mondhygiënist is liever zelfs elk half jaar gewenst.
Behalve je gebit heeft ook de ruimte onder het tandvlees zorg nodig. Zelf kun je niet bij deze zogenaamde pockets komen, ook niet met een elektrische tandenborstel. De mondhygiënist kan dat wel. Als de pockets verontreinigd raken, kan een tandvleesontsteking ontstaan.
Daarnaast is ondanks uitermate goed poetsen en flossen toch na een half jaar tandsteen ontstaan dat voor problemen kan zorgen.
Dat wil niet zeggen dat je zonder mondhygiënist gegarandeerd problemen krijgt, maar de kans hierop is wel (te) groot.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden
Het verschilt per persoon wat nodig is. De een heeft sneller tandsteen dan de ander. Ook met goed poetsen en gezond eten kan tandsteen (of andere tand- en tandvleesproblemen) ontstaan. Naarmate je ouder wordt, heb je meer kans op tandsteen. Ook stress, roken, suiker- en/of zetmeelhoudende producten (tussendoortjes!) zorgen voor meer tandsteen.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding