Is tandpasta van een apart merk effectiever dan tandpasta van een huismerk?

Is tandpasta met een specifieke naam van een aparte producent van mondverzorgingsproducten effectiever dan de gemiddelde tandpasta van een huismerk van een supermarkt of drogist? (Noem geen namen i.v.m. verkapte reclame).

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Gebit
3.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Dat kan wel maar hoeft niet. Ze kunnen in dezelfde fabriek gemaakt zijn met dezelfde bestanddelen enz. Je betaalt nl. ook voor de naam.

Antwoorden (2)

Tandpasta? Keuze genoeg: dure, minder dure, goedkope. Een duur A-merk is niet per definitie beter dan een goedkoop alternatief.
Met de goedkope tandpasta doet de lezer zijn tanden niet per se kwaad. Maar los van de kosten, welk merk is eigenlijk het beste? De fabrikanten zijn daar duidelijk over: hun merk natuurlijk. Mondhygiënisten kijken daar wat anders tegenaan. Een algemeen antwoord is niet te geven, zeggen zij. Van Schaik: "Wat het beste is, hangt af van de kwaliteit van het gebit van de gebruiker. En van zijn leefgewoonten." Rookt hij? Dan is een tandpasta die wat extra schuurmiddel bevat aanbevolen.
Een goede tandpasta bevat fluoride, de stof die een zuuraanval op het glazuur tegengaat en zo gaatjes helpt te voorkomen. Maar daarmee ben je er niet, want deze stof zit in vrijwel iedere tandpasta. Vooral goed lezen waarvoor de tandpasta is bedoeld, is dan het advies. Wie zich daarna nog afvraagt welk merk voor hem of haar het beste is, kan dat volgens Van Schaik het beste vragen aan de mondhygiënist.
4 jaar geleden
Ja, merktandpasta’s zijn effectiever volgens tests.

Volgens de Consumentenbond is Prodent (Cool Mint) de beste tandpasta (€ 1,70):
• Versterkt het tandglazuur.
• Helpt beschermen tegen gaatjes en tanderosie
• Zorgt met een frisse muntsmaak voor een frisse adem.
• Bevat ActiFluor dat je gebit beschermt tegen tanderosie en het glazuur versterkt door het harder te maken.
Wel direct gevolgd door huismerk Ultradent van Lidl, en Oral-B.

Als het om gevoelige tanden gaat merktandpasta's: Colgate Sensitive Pro-Relief – identiek aan Elmex Sensitive Professional, gevolgd door Sensodyne Rapid Relief.

Toen ik mijn tandarts overigens vroeg welke tandpasta hij gebruikte was zijn antwoord: “Het maakt niet uit welke tandpasta je gebruikt, als er maar fluoride in zit. Ikzelf gebruik een bepaald tandpastamerk omdat ik de smaak zo prettig vind.”
SimonV
4 jaar geleden
Abcde
4 jaar geleden
Een tandpasta met fluoride wordt ook aangeraden door het Ivoren kruis verder maakt het volgens jouw tandarts niet uit welke tandpasta je kiest mijn tandarts deelt die mening.
https://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=15
Het is belangrijker dat je goed poetst dan welke tandpasta je gebruikt. Ook een regelmatig bezoek aan de mondhygienist zal tand-, tandvlees- en overige mondproblemen doen voorkomen of verminderen.
Een tandarts wordt ook in verleiding gebracht een bepaald product aan te raden door vertegenwoordigers of artsenbezoekers door hiervoor bepaalde voordelen op te strijken.
Dat de tandarts die een merk adviseert het bij het rechte eind heeft is dus af te vragen.