Eten komt tussen kies en vulling. Wat kan ik daaraan doen?

Ik heb vorige maand een vulling in mijn tand laten zetten. Hij is een aantal keer afgebroken, maar het grootste deel zit er nog in. Soms als ik iets eet, komt het eten tussen de kies en de vulling te zitten, en dat kan pijn doen. Wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Gebit
5.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nou, naar de tandarts terug natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt allemaal! Mijn kies is weer een tijdje geleden hersteld, maar nu begint de vulling weer een beetje af te breken. Het is nog niet heel erg. Ergens volgend jaar krijg ik een narcosebehandeling waar mijn kies eruit gaan, vanwege mijn algofobie (angst tegen pijn). Ik weet in ieder geval wel wat ik moet doen als het nogmaals gebeurt

Antwoorden (2)

Je moet weer naar de tandarts gaan en het laten herstellen.
5 jaar geleden
Die tand moet opnieuw gevuld worden.
Is de vulling afgebroken? Is de tand aan het afbreken. Alleen de tandarts kan dit beoordelen.
Feit is dat de resterende tand en vulling niet meer aansluiten. Als er eten tussen komt, kan de tand nog meer bederven en uiteindelijk tot verlies leiden.
Ik vind het best een vreemd verhaal.
Normaal laat een vulling niet meer makkelijk los, laat staan dat deze afbreekt. (Ik heb het over die 'witte' vullingen, niet over die 'zilveren' van vroeger).
Wat eerder gebeurt, is dat er nog maar een klein stukje eigen tand staat en meer gevuld is.
De stukjes tand zijn dan zo dun en zwak, dat deze stukjes afbreken.
Wil je zo'n tand redden, dan kan de tandarts een staafje in de vulling doen, zodat de tand meer steun krijgt. Of de tand moet omkroond worden met een kroon.
Kortom, zo snel mogelijk terug, zodat verder tandbederf voorkomen wordt, omdat eten (bacteriën) tussen de tand en vulling komen. Echt niet te lang mee wachten!