Krijg je schadevergoeding als je tandarts een fout bij je maakt?

Mijn tandarts heeft nogal een fout bij me gemaakt, waardoor ik nu 3 kiezen niet meer kan gebruiken zonder heftige pijn. Ik kan er niet op kauwen en het poetsen doet ook veel pijn. De fout is niet te corrigeren. Nu is mijn vraag, kan je hiervoor een schade vergoeding krijgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
13.1K

Antwoorden (2)

ja, je kunt een schadevergoeding eisen op basis van een onrechtmatige daad (artikel 6:162 burgelijk wetboek). De hoogte hiervan is afhankelijk van de kosten die je maakt. Ik zou echter eerst gewoon proberen tot een oplossing te komen met de tandarts/tandartspraktijk zelf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De kans op een schadevergoeding is klein.
Een tandarts heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting.
Een tandarts kan alleen maar aansprakelijk zijn voor zijn handelen als er sprake is van een verwijtbare beroepsfout. De rechter kijkt dan altijd of de zorgvuldigheid, die je van een redelijk bekwaam en redelijk handelend arts mag verwachten, in acht is genomen.
De wet maakt een duidelijk verschil tussen medische fouten en medische risico’s. Elke medische behandeling brengt risico’s met zich mee. Een arts kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de normale risico’s van een medische ingreep.
Wanneer je de tandarts op een inspanningsverplichting wilt aanspreken, moet je voor de rechter aantonen dat iemand zich onvoldoende heeft ingespannen.

Om te beginnen kun je een klacht indienen bij de
Geschillencommissie.
https://www.degeschillencommissiezorg.nl/clienten/klacht-indienen/
SimonV