Is deze pijn naar wortelkanaal behandeling normaal?

Hallo,

2 dagen geleden heb ik een wortelkanaal behandeling gehad bij mijn rechter tand naast de 2 voortanden.
Deze was 4 maanden geleden al voor behandeld en toen afgesloten met een watje en stift met daarover heen wat composiet.
Enkel bleek nu op de foto dat er nog een ontsteking zat.
Zodoende is hij opnieuw behandeld en afgesloten met een stift en tijdelijk vul materiaal .
Nu willen ze over 2 weken de tand helemaal afmaken.

Alleen waar ik na de behandeling toen en 2 dagen terug totaal geen pijn of complicaties had.
Begint nu sinds gisteren.
Mijn tand alleen maar zeerder te doen,
Word mijn wang alleen maar dikker
En mijn tandvlees roder.

Hoe kan dit?

Ik weet dat bij een kanaal behandelingen
Pijn klachten kunnen optreden.
Maar deze meestal na een dag of 2 tot 4 weer afnemen.

Maar nu heb ik de eerste ruim 24 uur.
Geen centje pijn gehad ( alles zonder verdoving gedaan of medicatie)

Maar nu kan ik niet zonder.
En word alles alleen maar erger naar 2 dagen.

Is dit normaal?

En wat raden jullie mij aan?

Groet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
3.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U tandarts bellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die zit dicht in het weekend.
En kan pas op zijn vroegst a.s. maandag ( over 2 dagen )
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jecopz, oei dat is minder.
Pijn in het weekend en wachten tot a.s. maandag is geen leuk vooruitzicht. Zou toch maar eens kijken of u een vervanger te pakken kunt krijgen, die raad kan geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@4Real @JoanDarc Klopt ik heb daar ook mee gebelt.
Enkel vonden hun het ook een uniek verhaal van totaal geen pijn naar ineens dit.
En konden zij als enige indenken.
Een nieuwe behandeling met reiniging.
Kosten +/- €300,- contant betalen
I.v.m weekend tandarts. Nu ben ik echt niet voor 1 gat te vangen.
Maar van dat bedrag schrok ik toch wel.
Dat terwijl wanneer ik nog anderhalve dag wacht ik kosteloos behandeld kan worden bij mijn eigen tandarts. Enkel blijft bij mij dan de vraag .
Hoe is het mogelijk.
Van geen centje pijn de eerste ruim 24 uur zonder verdoving en medicatie.
Naar dit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jeetje: goede raad is goud waard, volgens een Nederlands spreekwoord. Maar u weet niet of de raad wel goed is. De vraag: hoe is het mogelijk? is op afstand niet te beantwoorden, dat kan alleen uw eigen tandarts. Probeer een goede pijnstiller via de apotheek te krijgen en maandagmorgen als eerste voor de deur van uw tandarts gaan zitten.
Cryofiel
6 jaar geleden
Klinkt als een ontsteking die snel behandeld moet worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Spoelen met kamille?
Als ik de website lees heeft kamille ongeveer de werking van Haarlemmerolie. Overal goed voor.
https://www.mediq-apotheek.nl/geneesmiddelen/716/kamille.aspx?type=1

Antwoorden (2)

Hieronder een uittreksel van de uitleg van de tandarts op Mondzorg totaal:
Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?
Een wortelkanaalbehandeling is met een verdoving meestal niet pijnlijk.
Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling?
De duur van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen. Tanden hebben meestal één wortel. Kiezen hebben er vaak meer. De behandelingstijd varieert daarom van een half tot anderhalf uur. Vaak kan de tandarts de wortelkanaalbehandeling in één keer afmaken. Soms moet u een aantal keren terugkomen.

Belangrijk voor u:
Geeft een wortelkanaalbehandeling napijn?
Na het reinigen van de wortelkanalen kunt u eventueel napijn krijgen, die enkele dagen kan aanhouden. U kunt de napijn met een pijnstiller onderdrukken. Een antibioticum is meestal niet nodig.

Even langs de apotheker voor een goede pijnstiller is misschien een optie, al was het maar om de angst voor eventueel verergeren van de pijn te onderdrukken.

Toegevoegd na 3 uur:
Maandagmorgen als eerste bij de tandarts melden. Een diagnose stellen op afstand (zelfs zonder u gezien te hebben) is niet geoorloofd. Wat voor de ene patiënt geldt hoeft niet voor de andere te gelden.

Toegevoegd na 3 uur:
Vraag bij gebruik van pijnstillers altijd advies aan de apotheek
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben ik mee bekent inderdaad.
Zeker gezien het niet mijn eerste wortelkanaal behandeling is. Enkel de behandeling heeft bij mij helemaal niet voor pijn gezorgt de eerste ruim 24 uur na behandeling.
Zonder medicatie en verdoving. Daarom vind ik het ook zo gek.
Dat de pijn pas daarna is begonnen. Normaliter
-voel je iets van pijn na de behandeling.
-neemt de pijn wat toe gedurende 2 dagen
- neemt de pijn weer af.
-pijn vrij meestal binnen 1 week vaak eerder. Nu bij mij.
-na behandeling geen centje pijn ( zo vrij als een vogeltje )
-na ruim 1 dag begint de pijn en neemt toe
- na 2dagen wang dik , ontstoken tandvlees en erge pijn welja erger word. Mede om deze reden ook mijn vraag.
Juist omdat het niet oogt op een normale procedure
burgos
6 jaar geleden
Heb 2 weken pijn gehad,en ibrufen 600 geslikt.
Maak ff een afspraak Maandag.
Cryofiel
6 jaar geleden
Yep, maak een afspraak.
Als er een zwelling optreedt, maar ook erge pijn, gewoon contact opnemen met de tandarts. Ik denk zelfs dat nu even bellen, in de weekenddienst, geen overbodige luxe is. Bij een zwelling moet je gewoon even afstemmen met de tandarts, om zeker te zijn dat de zwelling niet doorgaat in een abces. Ik wil je uiteraard niet aan het schrikken maken, maar vind wel dat je erger voor moet zijn. Beter een belletje voor niks, dan spijt achteraf.
Sterkte en schroom niet om te bellen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Snap ik!! En ik heb ook gebelt.
Enkel melden ze mij .
Dat de optie is om het kanaal opnieuw te openen ,spoelen en te dichten .
Daarbij word er een foto gemaakt en verdoofd.
Dit mleden de dienst doende tandarts. De prijs zou boven de 200 uitkomen.
Met een maximum van 300. En voor dat bedrag "welke contant voldaan dient te worden"
Overweeg ik serieus een dag te wachten zodat ik a.s maandag kosteloos naar mijn eigen tandarts kan.
Cryofiel
6 jaar geleden
Houd je het zolang uit met pijnbestrijding?