Mijn spalkje zit los, binnen hoeveel dagen beginnen tanden te verschuiven?

Hallo allemaal,

Gisterenavond is mijn spalkje gebroken (zit niet los), vandaag wilde ik de ortho bellen maar ze hebben hele vervelende tijden waardoor het me niet gelukt is om te bereiken. Morgen zijn ze gesloten en in het weekend ook. 'Maandag heb ik twee tentamens waardoor het ook onmogelijk lijkt om langs te gaan ook gezien hun openingstijden. Pas dinsdag kan ik langsgaan en dan nog hopen dat ik gelijk mag komen. Dat wilt dus zeggen dat ik er ongeveer 5/6 nachten mee ga slapen.

Binnen hoeveel dagen MOET ik het laten repareren wil ik de kans dat het gaat verschuiven voorkomen? Gaat dat echt zo snel? Heb hem overigens al 5 jaar zitten (23j) en mijn tanden zijn nog best wel recht gebleven, kleine verschillen maar het valt niet op.

Wat betreft verzekeringen heb ik ook niet veel verstand, horen de ortho kosten bij eigen risico of aanvullende? En hoeveel zou dit gemiddeld kosten?

Sorry voor het lange bericht, ik heb een trauma aan mijn oude gebit (ben er veel door gepest) en ben heel bang dat mijn tanden weer zijn oude stand gaat nemen.

Alvast bedankt!

7 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (1)

Het is moeilijk om precies te zeggen hoeveel dagen het duurt voordat je tanden gaan verschuiven als je spalkje los zit. Het hangt af van de sterkte van je kauwspieren, de grootte van je mond en de sterkte van je tanden. Als je spalkje los zit, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met je tandarts om te voorkomen dat je tanden verschuiven.
Bronnen:
een maand geleden