Krijg je ook antibacteriele stoffen binnen die caries tegengaan door het eten van bepaald fruit en groente?

Zo lees ik bij het product Listerine dat daar de antibacteriele stoffen methyl salycilate, thymol, eucalyptol en menthol in zitten. Dit zijn essentiële oliën van plantaardige vetten met een antibacteriële eigenschap.

Nu zit thymol bijv. in grapefruit. Is het dan zo dat wanneer je grapefruit eet dat ook goed is om gaatjes tegen te gaan?

http://www.mondwaterspoeling.nl/listerine/

7 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (1)

Ja, sommige fruit en groente bevatten antibacteriële stoffen die cariës kunnen helpen voorkomen. Bijvoorbeeld, appels bevatten malic acid, dat helpt bij het verwijderen van bacteriën die cariës veroorzaken. Andere voorbeelden zijn knoflook, uien, komkommers en wortels.
Bronnen:
4 maanden geleden