Hoe kan het dat je als volwassene veel sneller last hebt van slechte adem, dan als wanneer je kind bent, terwijl je je mond volledig reinigt?

Gemiddeld gezien, hebben kinderen veel minder last van een geur uit de mond als volwassenen. Nu vroeg ik mij af, wat hierin het verschil kan zijn, zodat volwassenen hier van kunnen profiteren.
Kan dit te maken hebben met de melktanden of de aanmaak van meer speeksel in de jonge jaren? Of zit er iets anders achter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ben je al eens bij een huisarts geweest? Hoe ziet je tong eruit? Als die erg wit is, kan het misschien candida zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik durf niet zo goed naar de huisarts, vandaar ik dit ook anoniem vraag. Niemand heb ik nog vertelt dat ik hiermee bezig ben, maar ik wil inderdaad een keer naar de huisarts.
Tot nu toe spoel ik met spoelwater en gebruik de hele dag pepermuntjes.
Ritsuka
11 jaar geleden
Waarom durf je niet naar de huisarts? Daar betaal je verzekering voor, hij/zij heeft ervoor geleerd en dit echt wel vaker gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik durf het niet zo goed aan te kaarten, of ik zou moeten proberen digitaal contact op te nemen, bedenk ik me. Dat gaat wat makkelijker.
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar wij kunnen het hier ook lastig zeggen, omdat we niks over jou en je eet- en poetsgewoontes weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik poets tweemaal daags mijn tanden, vlak voor en na het slapen gaan. Zo nu en dan gebruik ik hier mondwater bij. Voordat ik 's ochtends mijn tanden poets, ontbijt (twee boterhammen met vruchtenhagel) ik en neem hier een kop thee bij. Verder neem ik 's ochtends een appel, een banaan en vaak een klein glas cola. 's Middags lunch ik met opnieuw twee boterhammen met vlokken. Heel afentoe neem ik 's middags ook een kop tomatensoep of een blikje tomatenpuree.
Mijn werktijden varieren vanaf 8.30 tot vanaf 16.00 uur. Voordat ik naar het werk ga neem ik Dextro Energy en een handje TicTac. 's Avonds kook ik voor mezelf en meestal zijn dit de gewone aardappelgerechten, met witte bonen in tomatensaus, rode bieten of spinazie. Hier gebruik ik relatief veel vlees bij. Op donderdag eet ik bij mijn moeder mee en zij kookt gevarieerder dan mij. Op woensdag kook ik standaard pasta (spaghetti) welke flink gekruid is. Na het avondeten snack ik nog wel eens, maar dit is zeker niet dagelijks. Meestal bestaan mijn snacks uit paprika chips, wine gums en/of brood. Ook drink ik 's avonds een paar glazen cola. Ik drink geen alcohol, ik rook niet en hou niet van gefrituurd eten. Ik gebruik vrijwel geen zuivelproducten. De meeste bekende ongezonde producten, zoals alcohol, patat en zoetigheid lust ik niet, dus zal ik ook vermijden. Ongezonde producten die ik regelmatig gebruik zijn chips, winegums en cola. Als ik 's avonds een onfris gevoel in de mond heb, neem ik nog wel eens een stuk brood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Telefonisch durf ik dit niet en ze hadden geen e-mailadres. Ik probeer het eens eerst bij de tandarts, ik moet daar sowieso nog heen voor controle.
Heel erg bedankt tot nu toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry dat ik het zeg, maar juist die pepermuntjes de HELE DAG zou wel eens een belangrijke oorzaak kunnen zijn van de mondgeur. Flossen en stokeren en rageren tussen je tanden doet vrijwel zeker meer goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De cola is natuurlijk de dood voor je gebit, en kan minieme gaatjes veroorzaakt hebben waar voedselresten in blijven plakken, alsook voor een verruwing van je glazuur waar bacteriën makkelijker op blijven plakken.

Het beste antwoord

Er zijn veel oorzaken van mondgeur, het kan psychisch zijn, denk aan angst of zenuwen. Het kan ook lichamelijk zijn, denk aan bacteriën die overal groeien, een niet goed sluitend maagklepje of een gebit waar tanden en kiezen doorkomen of te weinig aanmaak van speeksel. Het kan ook een ziekte zijn, denk aan diabetes.
Maar mondgeur is niet alleen een probleem van de oudere mens, ook kinderen kunnen een mondgeurprobleem hebben, juist als het melkgebit begint te wisselen kan een kind enorm uit de mond ruiken. Oudere mensen eten en drinken meer mondgeurgevoelige dingen als: koffie, knoflook, ansjovis enzovoort. Ook roken is een oorzaak van mondgeur.

De oplossing is simpel: koop een nieuwe tandenborstel, een tandenborstel die 6 maanden oud is bevat net zo veel bacteriën als een gebruikt vaatdoekje. De tandenborstel moet veel borstelhaartjes hebben en zo zacht zijn dat je er op zou kunnen slapen. Gebruik de tandpasta van Parodontax, de zouten gaan een mondgeur tegen.
Stop met het gebruik van gewoon mondwater en gebruik alleen het mondwater wat je tandarts of huisdokter voorschrijft.
Gebruik een tongreiniger of tongschraper tegen de bacteriegroei op je tong.
Drink veel water zodat je meer speeksel aanmaakt. Gebruik alleen mintjes en kauwgom zonder suiker.

En bedenk: een mondgeur maakt geen deel uit van je karakter en is dus niet iets waarover jij je zou moeten schamen! Ga gewoon naar je huisdokter of naar je tandarts, zij kunnen zien waar je mondgeur vandaan komt. Er is een speciaal spreekuur voor mensen die last hebben van mondgeur in het Academisch Ziekenhuis Rotterdam-Dijkzigt. Misschien kun je een verwijzing krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij veel volwassenen heeft de consumptie van koffie (en ook sigaretten) daar absoluut mee te maken. Maar ook het simpele feit dat het gebit al wat langer mee gaat, vaak wat beschadigingetjes heeft en wat minder ruimte tussen de tanden waarin voedselresten kunnen gaan rotten en de typische zwavelachtige geur kan ontstaan.( Halitose).

Goed poetsen, stokeren, flossen, rageren, mondspoelingen en regelmatig tandartsbezoek kunnen dat vrijwel geheel voorkomen, maar eerlijk is eerlijk, de meeste mensen nemen het niet zo nauw met de mondhygiene. Elke dag tandenpoetsen is al heel wat.

Overigens kan de mondgeur ook afkomstig zijn uit de neusholte en./of de maag. Ook daar lopen volwassenen vanwege het andere eet/leefpatroon wat meer 'risico' op ongewenste luchtjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik drink geen koffie, alcohol en rook niet, want ik vind het gewoon niet lekker. De beschadigingetjes klinken inderdaad erg logisch en hier kan ik verder mee!
Ik poets 2x per dag.