hoe is het mogenlijk , dat tandpasta waar je metaal mee kan polijsten, goed is voor je tanden en zijn kwetsbare glazuurlaag ?

Op survival training deze handigheid geleerd voor het maken van een loep of singaal spiegel. heb mij sinds dien af gevraagt hoe tandpasta , mijn glazuurlaag dan beschermt ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
7.8K
Erna55
7 jaar geleden
Glazuur is een hard en dicht materiaal. Het is vooral kwetsbaar voor zuren.
De bacteriën in tandplak zetten de suikers en koolhydraten in het voedsel om in zuur.
Met tandpasta verwijder je de tandplak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met polijsten oefen je (met een doekje?) veel meer kracht uit op het schuurmiddel (tandpasta)
Tijdens poetsen gebruik je alleen een tandenborsten en probeer op die manier maar eens te polijsten. Aan de andere kant zijn er genoeg twijfels over tandpasta's, daar is deze redenering er zeker één van.

Antwoorden (1)

In tandpasta zitten zachte korreltjes. Die korreltjes zijn hard genoeg om de tandplak van je gebit te verwijderen, maar niet hard genoeg om je glazuur te beschadigen.

Wanneer je er metaal mee polijst, doe je dat niet met een tandenborstel met geringe druk, maar met een doekje en flinke druk. Dat is dus iets heel anders.

Met tandenpoetsen verwijder je dus de tandplak. En dat is heel nuttig.

Toegegeven, je maakt ook lichte krasjes op je glazuur. Daarom wordt aangeraden niet meteen te poetsen na de maaltijd, want dan is je glazuur nog zacht. Een half uur daarna is je glazuur weer hard, en kun je probleemloos poetsen.

Ook dat is overigens een afweging. Want ook al is je glazuur intussen weer hard, je maakt nog altijd heel kleine krasjes. Maar bij normaal poetsen geldt:
--  Tandplak verwijderen: een enorm voordeel.
--  Kleine krasjes: een heel klein nadeel.

Je kunt dus beter wél poetsen dan niet poetsen, ook al maak je kleine krasjes. Da's beter dan tandbederf...

Cryofiel