mijn vader brak net zn halve kies af voor de 2de keer maar hij is basis verzekerd en de tandarts kosten zijn veel te duur wat moet hij nu doen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de 2e keer...hoe is het dan de 1e keer opgelost ?
Ivana
8 jaar geleden
Heb zelf twee jaar gelopen met een half afgebroken kies. Niets gevoeld. Zolang er niets open ligt, is er mee te leven. Je kunt een tandartsbezoek dus uitstellen als er niets wezenlijk kapot is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn in Universiteit's steden mogelijkheden om bij de faculteit tand geneeskunde voor een laag bedrag geholpen te worden . Dus dat moet je even Googelen. Succes .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had zelf zoiets maar dan gespleten kies,heb hem eruit laten trekken kost ongeveer 50euro,als het goed is....ja heel vervelend als je problemen met je tanden hebt,kost belachelijk veel geld en het is dus dubbel pijnlijk dan....zo een Universiteit lijkt me ook goeie optie,succes!

Antwoorden (4)

Hij *moet* niets.

Maar in zijn geval zou ik gewoon naar de tandarts gaan en de kies laten maken. En dan daarna de rekening betalen.
8 jaar geleden
Je kunt de kies laten trekken, is over het algemeen de goedkoopste oplossing.
Als je dan ook nog aangeeft dat het de tweede keer is dat er een probleem met de kies is, heb je misschien geluk en wil de tandarts het goedkoper doen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Makkelijk om een - te geven! Echter saar geeft aan dat tandartskosten van reparatie te duur zijn. Dan is trekken een goede optie. Weet wel dat tandartsen dit ook doen bij mensen die niet verzekerd zijn, ze zijn verplicht te helpen, maar hoeven niet de duurste optie uit te voeren. Bij het trekken van een tand of kies zijn de problemen over
Inderdaad de kies laten trekken als goedkoopste oplossing.
Eventueel een betalingsregeling met de tandarts proberen af te spreken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hangt een beetje af van zijn financiële situatie en ruimte, en ook van wat precies de gevolgen zijn van het afbreken van de kies. Als hij er geen klachten van heeft, kan hij er wellicht ook voor kiezen om even af te wachten en zoveel mogelijk te sparen voordat hij er iets aan laat doen.

Laat hem in elk geval zijn tandarts bellen, en als die geen haalbare opties heeft, een aantal tandartsen in de buurt bellen en het probleem voorleggen. Het is wellicht mogelijk om een betaling in termijnen af te spreken als hij zijn situatie uitlegt. En wie weet, misschien is er zelfs een tandarts bereid om in eerste instantie vrijblijvend te kijken om vervolgens de opties inclusief de kosten daarvan op een rijtje te zetten. En als er een faculteit tandheelkunde bij je in de buurt zit, kan het ook een goede mogelijkheid zijn om daar te informeren naar opties en prijzen. Daar betaal je alsnog voor, maar minder dan bij een gewone tandarts.

Bij sommige verzekeraars is het mogelijk om de loop van het jaar een aanvullende verzekering te wijzigen of af te sluiten, zéker als dit gebeurt voor 1 februari. Het is dus de moeite waard om hiernaar te informeren. Laat hem dan zeker uitrekenen of dit wel voordeliger is dan zelf betalen: voor de meeste mensen is een aanvullende tandartsverzekering niet lonend.

Is dat geen optie en zit je vader echt op het minimum, dan zou hij kunnen kijken of hij in aanmerking komt voor bijzondere bijstand. De kans is echter heel groot dat ze hem met alleen een basisverzekering als onderverzekerd beschouwen en dat ze om die reden geen tandartskosten willen vergoeden. In dat geval is het misschien wél mogelijk om ofwel leenbijstand te krijgen, of om een lening af te sluiten bij de volkskredietbank (waar je veel minder rente betaalt dan bij de bank).

Indien van toepassing zou hij zijn werkgever nog kunnen vragen om een voorschot. Dat betekent natuurlijk wél, net als alle andere opties om geld te lenen, dat er uiteindelijk terugbetaald moet worden dus dat hij de financiële (on)mogelijkheden goed moet afwegen.

Tenslotte: mocht hij er veel pijn door hebben en heb je alle opties uitgeput maar is er geen tandarts die kan helpen, laat hem dan in elk geval naar zijn huisarts gaan. Die kan misschien advies geven en eventueel helpen met pijnbestrijding. En wie weet heeft die verder nog contacten of ideeën waarmee je vader geholpen zou zijn.