Is een wortelkanaalbehandeling verplicht?

Bij de halfjaarlijkse controle heeft de tandarts röntgenfoto's gemaakt waaruit ze opmaakte dat ik een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan.
Ze zei dat deze 1,5 uur zou duren en €350,- kost.
Nu heb ik (nog) nergens last van en vraag me dus af of ik niet kan wachten tot ik wel ergens last van krijg. Mijn huidige verzekering vergoed dit niet, ik ben dan ook van plan voor volgend jaar een betere aanvullende tandartsverzekering af te sluiten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overleg met de tandarts, die weet waarom dit wel of geen haast heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je wilt dus als het ware een brandend huis gaan verzekeren.
Ritsuka
8 jaar geleden
Is niet verplicht, want ik heb het nog nooit gehad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ritsuka LoL, dat is helemaal het beste antwoord. Zo droog had ik hem nog niet gezien.

Het beste antwoord

Niks is verplicht in zoiets. Ooit wel eens gehoord van iemand die een boete kreeg voor het niet langsgaan bij zijn tandarts? Wat ik niet weet is hoe het verzekeringstechnisch zit. Een bekend probleem, naar een volgend verzekeringsjaar trekken, en het dan laten dekken zou wel eens fraude kunnen zijn. Dat zou je in de polis op moeten zoeken.

Toegevoegd na 31 seconden:
Het antwoord is dus nee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Daarnaast zou het een probleem kunnen zijn als je later nog eens wilt overstappen, er een aanvullende tandartsverzekering bij wilt nemen, maar "men" vindt de kwaliteit van je gebit voldoende om je toe te laten. Verder ben ik het met MrTomaat eens: niets is verplicht. Maar de consequenties (als je later alsnog last krijgt, of bv. de kies zelfs getrokken moet worden), zijn natuurlijk wel voor jou.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Blijkbaar was mijn antwoord te laat, eens met MrTomaat. Omdat ik mijn aanvulling nog wel nuttig vind, deze als reactie:
...
Maar als je een verzekering wil afsluiten die de kosten voor een wortelkanaalbehandeling dekt, zal er zeker gevraagd worden of je aanwijzingen hebt dat er bepaalde handelingen in de toekomst nodig zullen zijn. Zelfs als dat niet wordt gevraagd, zal er in een later stadium worden getoetst of je al eerder wist van de noodzaak. Daarnaast neem je een groot risicico door de behandeling uit te stellen. Dit geldt alleen niet als je je tandarts niet vertrouwt. Je zou dan eventueel een second opinion kunnen vragen. Overigens heb je al die tijd kunnen sparen door geen dure aanvullende verzekering te nemen. Mocht je dat niet gedaan hebben, dan zou je voor de toekomst ook kunnen overwegen om zelf geld opzij te zetten voor zorgkosten. Zo doe ik dat zelf, en mijn argumentatie daarbij is dat met de basisverzekering nauwelijks geld wordt verdiend, en dat zorgverzekeraars het dus vooral moeten hebben van veel gezonde klanten en de marges op aanvullende verzekeringen.

Andere antwoorden (1)

Nee. De tandarts kan jou niet verplichten om een behandeling te ondergaan. Net zoals een dokter dat niet kan.

Het enige wat verplicht kan worden en daar moet heel erg veel moeite voor gedaan worden, is een verplichte opname in een psychiatrische inrichting. Bijvoorbeeld als jij een gevaar bent voor jezelf en/of anderen. Of zoals een dement iemand die niet meer in staat is voor zichzelf te zorgen.

Andere behandelingen of operaties kunnen nooit verplicht worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kijk trouwens even naar de tandarts verzekering van Ditzo. Die is vrij goedkoop en een goede dekking van 100% tot een X bedrag per jaar.