Is een wortelkanaalbehandeling verplicht?

Bij de halfjaarlijkse controle heeft de tandarts röntgenfoto's gemaakt waaruit ze opmaakte dat ik een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan.
Ze zei dat deze 1,5 uur zou duren en €350,- kost.
Nu heb ik (nog) nergens last van en vraag me dus af of ik niet kan wachten tot ik wel ergens last van krijg. Mijn huidige verzekering vergoed dit niet, ik ben dan ook van plan voor volgend jaar een betere aanvullende tandartsverzekering af te sluiten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niks is verplicht in zoiets. Ooit wel eens gehoord van iemand die een boete kreeg voor het niet langsgaan bij zijn tandarts? Wat ik niet weet is hoe het verzekeringstechnisch zit. Een bekend probleem, naar een volgend verzekeringsjaar trekken, en het dan laten dekken zou wel eens fraude kunnen zijn. Dat zou je in de polis op moeten zoeken. Toegevoegd na 31 seconden: Het antwoord is dus nee.

Nee. De tandarts kan jou niet verplichten om een behandeling te ondergaan. Net zoals een dokter dat niet kan. Het enige wat verplicht kan worden en daar moet heel erg veel moeite voor gedaan worden, is een verplichte opname in een psychiatrische inrichting. Bijvoorbeeld als jij een gevaar bent voor jezelf en/of anderen. Of zoals een dement iemand die niet meer in staat is voor zichzelf te zorgen. Andere behandelingen of operaties kunnen nooit verplicht worden. Toegevoegd na 2 minuten: Kijk trouwens even naar de tandarts verzekering van Ditzo. Die is vrij goedkoop en een goede dekking van 100% tot een X bedrag per jaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100