mijn tandarts heeft een tunnel gemaakt onder kies, ontsteking verwijdert en nu moet ik 2 x per dag met een ragertje dit schoonhouden is dit normaal?

ik kan nergen op Internet iets lezen over dee techniek. het ragen is bijna niet te doen. is iemand bekent met deze techniek?

Toegevoegd na 11 uur:
Het begin punt onder de kies is wel te vinden met het ragertje, maar het uiteinde kan ik niet vinden.
Wat een ellende, herkent iemand dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt ragertjes in verschillende dikten. Misschien is die van jou iets te dik, koop dan iets dunnere. Soms helpt het ook het borsteltje van het ragertje iets krom te buigen zodat hij vanzelf rond de onderkant van de kies steekt i.p.v. in je tandvlees.

Antwoorden (1)

Artsen (waaronder tandartsen) lijken zich soms te weinig te kunnen of willen verplaatsen in de beleving van hun patiënten. Je komt dan van een ingreep thuis met instructies voor zelfverzorging die echter bij de uitvoering ineens allerlei vragen oproepen.

Met de punt van houten tandenstokers kun je als beginner leren voelen hoe en waar je een dun puntig voorwerp tussen tanden en kiezen in kunt wurmen. Dat is één, en dat gaat met echte tandenstokers een stuk beter dan met houten kaasprikkertjes!
Vervolgens kun je met ragertjes aan het werk. Die zijn vaak wat dikker en gaan daardoor maar met moeite tussen de tanden in, maar door eerst met tandenstokers de doorgangen te leren voelen, kun je meer voeling met je eigen gebit krijgen.

Daarnaast zijn er behalve de klassieke borsteltjes die een kern van gevlochten staaldraad hebben (en waarvan ik de indruk kreeg dat je daarmee soms zelf je tandglazuur zit af te slijten), ook hele fijne plastic ragertjes met een heel dunne en flexibele punt waar een soort dunne rubberen borsteltop overheen zit. Als je weet wáár je moet steken, en het voorzichtig doet, kun je daar een aantal beurten mee doen. Een belangrijk voordeel is dat deze zgn. soft picks een taps toelopende vorm hebben. Daardoor kun je er zowel dunne openingen als bredere gleufjes mee bewerken. Zelfs als ze een keer knikken, kun je ze vaak nog terugbuigen en verder gebruiken.

Het heeft mij verbaasd dat de mondhygiëniste van de tandarts ter kennismaking mij slechts één soort ragertjes meegaf (wel in verschillende maten), terwijl er in de supermarkt gewoon een veel breder assortiment hulpmiddeltjes te vinden is.

Overigens: indien je tot nu toe al gewend was om dagelijks te flossen (met een dun draadje, zgn. tandzijde), dan heb je daarin een goede voorbereiding om te leren ragen.

Ik vond flossen (wat ik al langer deed toen ik een tijdje geleden ook moest gaan ragen) in het begin ook een geweldig moeilijk iets, maar ben er toch echt wel handig in geworden. Het is belangrijk om het je te laten voordoen door een mondhygiënist of tandarts, en het daarna onder toezicht zelf te proberen.

Dat lijkt me ook in jouw geval de aangewezen weg indien je er problemen mee blijft hebben: terug naar de tandarts, dan kan die het nu goed reinigen en je voordoen hoe het moet.