kan tandsteen verwijderd worden van een jaar??

mijn tandsteen is een jaar geleden niet volledig verwijderd door mijn tandarts(alleen met haakje)
is het nog mogelijk om het te verwijderen??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, dat kan, alleen zal de hoeveelheid tandsteen in die periode flink gegroeid zijn en is de kans op gaatjes vergroot. Ik raad je aan daarom ook eens per jaar een mondhygiënist te bezoeken en daar je tanden goed schoon te laten maken en je te laten leren hoe je je tanden, kiezen en tandvlees gezond kan houden.
Waar de tandplaque blijft zitten ontstaan er op den duur gaatjes (ook wel tandcariës of wolf genoemd). Eerst lost het zuur van de
tandplaquebacterien een klein plekje glazuur op. Dit proces is gevoelloos. Glazuur groeit niet meer aan. Blijft er zuur komen dat niet geneutraliseerd wordt, dan worden beginnende gaatjes groter en groeien naar de kern van uw tand of kies. Het tandbeen dat daar zit verdwijnt ook door het zuur. Pas als de zenuw in de kern bloot komt
te liggen door een gaatje, krijgt u pijn.
Waar de tandplaque blijft zitten ontstaat tandsteen onder invloed van kalk in het speeksel. Dit kunt u helaas niet meer wegpoetsen. Bovenop tandsteen kan zich weer verse tandplaque hechten. Bovendien irriteert aangroeiend tandsteen bij en onder
tandvleesranden, waardoor uw tandvlees ontsteekt.