Wordt dit een gaatje vullen of een wortelkanaalbehandeling?

ik ben ZO ontzettend BANG

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
2.8K

Het beste antwoord

Het is niet zo best te zien op een foto, maar volgens mij zie ik een beschadiging/gaatje.
Je krijgt alleen een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts als je zenuwen ontstoken zijn, of bloot liggen en kans hebben om te ontsteken. Als dat het geval is, heb je meestal erg veel pijn, zenuwpijn. Dat is haast ondraaglijke pijn.
Ik heb zelf zo'n 8 wortelkanaalbehandelingen gehad, en het valt erg mee hoor. Vanaf het moment dat je goed bent verdoofd voel je niets meer.
Soms zal een tandarts uit voorzorg een wortelkanaalbehandeling uitvoeren, maar dat doettie dan alleen als er echt noodzaak voor is; je tand of kies is heel erg aan het rotten, je hebt veel pijn of het gat is te diep om goed gemaakt te kunnen worden.
Maak je in elk geval geen zorgen, bespreek je angst met de tandarts, als je een goede hebt, stelt hij of zij je wel gerust. Ben zelf ook altijd bang geweest, totdat ik bij de juiste terecht kwam. Vind het nog altijd vervelend, maar ben niet meer bang.
Je foto lijkt dus op een gewoon gaatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
sympathiek antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elementen (tanden/kiezen) trekken kun je beter echt als laatste mogelijkheid beschouwen, omdat dan de structuur een beetje uit je gebit gaat: de elementen ernaast kunnen los gaan staan en het tegenoverliggende element (in de onderkaak in dit geval) kan een stuk omhoog komen door de jaren heen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. Beter een dode lichaamseigen tand/kies in je mond, dan geen tand/kies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed verwoord +

Andere antwoorden (1)

Valt zo niet te zeggen, alleen de tandarts kan bekijken hoe of wat.
Ben je bang voor wat er kan gebeuren of bang om naar de tandarts te gaan?
In het eerste geval: zeg dat tegen je tandarts, en laat je precies uitleggen wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren.
In het tweede geval: er zijn ook speciale angsttandartsen (zoek zelf even via een zoekmachine, ik weet niet in welke buurt je woont en of je dit sowieso wel zoekt).
Maak in elk geval een afspraak, leg daarbij ook even uit wat er aan de hand is en vraag of het misschien haast heeft.