verstandkies getrokken, wat is dit (foto)?

Mijn verstandskies is dinsdag getrokken en heb er nog steeds last. nu zit er iets wat wit ismaar wat is dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
45K

Antwoorden (2)

Na het trekken van de kies wordt de wond gehecht. Het tandvlees groeit weer aan tot de wond bedekt is.

Bij het hechten zal een deel van het tandvlees zonder bloed komen te zitten. Dat deel krijgt daardoor een witte kleur: wit is de natuurlijke kleur van het tandvlees. Dat normaal tandvlees er roze uitziet komt doordat het doorbloed is.

De witte, niet-doorbloede stukjes tandvlees zullen afsterven en (vaak ongemerkt) loskomen en verdwijnen. Soms merk je dat en heb je een wit flubbertje in je mond dat je dan met je vingers van je tong af kunt halen, soms slik je het ongemerkt door.

De rest van het tandvlees zal weer aaneengroeien tot de wond bedekt is. Daarna is alles weer normaal, behalve dan dat er een kies ontbreekt.

Wat je dus ziet zijn "randjes" tandvlees die niet meer doorbloed zijn en binnen enkele dagen zullen verdwijnen.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 vraag me af of het geen (beginnende) ontsteking kan zijn, gezien de 'last'
zie wel een dun randje om het witte stukje heen, dus wellicht een combinatie van een ontsteking en een dood stukje tandvlees? het lijkt me zinvol als je er even naar laten kijken @zwinkeltjuh. het is nu 5 dagen geleden en wondjes in een mond genezen doorgaans relatief snel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk ook een ontsteking was net met me vinger even aan het voelen en had gelijk weer beetje bloed aan me vinger. ik kijk het morgen nog even aan. en als er niks veranderd bel ik dinsdag even de kaakchirurg! bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
no thanx.
succes, en beterschap!
Cryofiel
9 jaar geleden
Bij mij zijn meerdere kiezen getrokken. De verstandskiezen, en ook twee andere kiezen. In alle gevallen had ik die witte randjes, zonder dat er sprake was van een ontsteking. Dat het pijnlijk is, is logisch. Dat het een tijdje blijft bloeden ook. Dat bloed kan trouwens echt bloeden zijn in de zin van een klein open wondje, het kan ook om oud bloed gaan dat nog onder of tussen de stukken aaneengehecht tandvlees zat en dat nu af en toe naar buiten komt.
Het zou nog een stuk (afgebroken)wortel kunnen zijn, gebeurd vaker, deze komt er dan later vanzelf uit, blijft het vervelend voelen en komt het er niet uit, dan zou ik je zeker aanraden om contact op te nemen met de tandarts/kaakchirurg. let er ook op dat je geen koorts krijgt of dat het gaat stinken of meer pijn gaat doen.