Waarom zwelt mijn musculus temporalis na het kauwen?

De musculus temporalis word aan beide kanten zeker wel 1 centimeter dikker over een oppervlakte van enkele centimeters na het kauwen van eten of kauwgum.
Voor de hand ligt natuurlijk overbelasting, maar waarom?
Ik kan er op het hele internet niks over vinden.
Het gaat hier niet om andere kaakspieren en ook geen (slag)ader.

De huisarts weet het niet, wel doorverwezen naar de kaakchirurg, maar de afspraak heeft nog niet plaatsgevonden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zou ook graag willen weten hoe deze aandoening heet, zodat ik er meer over te weten kan komen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
1.5K

Antwoorden (1)

De musculus temporalis kan ingeklemd zijn geraakt in het geval dat jij een gebroken jukbeen hebt gehad. De aanhechting van de in het Nederlands geheten slaapkauwspier gaat namelijk onder de jukboog door naar het voorste uitsteeksel van de opstijgende tak van de onderkaak.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze oorzaak lijkt mij persoonlijk niet aannemelijk, omdat het de linker en rechterkant van mijn gezicht betreft (de m. temporales om precies te zijn) . En ik heb nooit met mijn gezicht tussen een liftdeur vast gezeten.
Amadea
9 jaar geleden
Weet jij dan of je 's nachts tandenknarst? Zo ja, dan ligt daar vermoedelijk de oorzaak van de overbelasting in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat doe ik s'nachts inderdaad volgens mijn partner, maar s'nachts is er geen zwelling, alleen wanneer ik wakker ben na het kauwen.
Amadea
9 jaar geleden
Kauwen is een andere beweging dan knarsen. Het zou best kunnen dat een getergde spier door 'm intensief iets anders te laten uitvoeren gaat protesteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb morgen een afspraak met de kaakchirurg. Ik hoop dat er een diagnose gesteld kan worden en natuurlijk ook een oplossing gevonden kan worden. want als het gezwollen is, voelt mijn gezicht gespannen aan en krijg ik ook last van lichte hoofdpijn.
Amadea
9 jaar geleden
Die hoofdpijn kan je wegmasseren met pepermuntolie.
Mogelijk is de oplossing 's nachts een antiknarsbitje te dragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het wel opmerkelijk dat ik nu dat antiknarsbitje als advertentie op deze pagina krijg, terwijl ik dit nooit gegoogled of opgezocht heb.
Toch wil ik je bedanken voor de informatie en ik zal kijken wat ik er mee kan.
Amadea
9 jaar geleden
Ik gebruik Adblock Plus en zie geen reclame. Maar het zal wel door het woord komen, dat jij daar een advertentie van krijgt.