Krijgen medici of paramedici een percentage als ze artikelen van een bepaald merk gebruiken en aanbevelen?

gisteren bij een oogarts die een bepaald merk antioxidanten aanbeveelt tegen macula-degeneratie, eergisteren bij een mondhygienist die een bepaald merk tandenragers voorschrijft. Die ik gebruikte waren niet goed, en goedkoop....Krijgen zij een bepaald percentage als ze een merk hanteren in hun praktijk van de fabriekenaten of distributeurs?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

Een percentage is het meestal niet, want daar zullen de meeste medici zich toch wel verre van houden. Echter, het is een gegeven dat een groot deel van de (para)medici wel op andere manieren relaties aangaan met de (farmaceutische) industrie. Je moet dan eerder denken aan meer indirecte vormen van sponsoring, al zullen ze het zelf liever 'samenwerking' noemen. Het gaat dan bijvoorbeeld om 'gratis' bijscholingscursussen voor de arts, het beschikbaar stellen van gratis proefmonsters, bezoek aan een conferentie op een mooie plek in het buitenland, enz.

Zie bijvoorbeeld de volgende bron uit een zeer gezaghebbend medisch tijdschrift: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=192314
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet bepaald een percentage, maar er worden wel (prijzige) relatie geschenken aan geboden en reisjes naar verre medische congressen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Dit is al meerdere jaren geleden verboden (en terecht).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En waarvoor zijn geboden?
Idd om overtreden te worden.
Ze vinden altijd wel een sluipweggetje, denk alleen maar aan die 20% loonsverhoging bij de bankiers!
Cryofiel
9 jaar geleden
Tja, overtredingen kunnen natuurlijk altijd. Maar dat wil niet zeggen dat je er maar van uit moet gaan dat iedereen altijd alle verboden zal overtreden. Het betekent wel dat je zult moeten controleren. Dat kan aan beide kanten, zowel bij de arts als bij de vertegenwoordiger. En laten we vooral de apothekers niet vergeten, die vaak allerlei alternatieve middeltjes schaamteloos op een prominente plek neerzetten - en die daarbij natuurlijk een graantje meepikken van de (ongereguleerde) inkomsten.
Ik heb een tijd voor een groepspraktijk gewerkt. Je wilt niet weten hoe vaak een vertegenwoordiger langskomt om een afspraak met een arts te willen. En jah veel producenten geven dan "relatiegeschenken"
Gelukkig werd in de praktijk waar ik werkte vertegenwoordigers geweerd alsof ze de pest waren. En schreven de artsen de goedkopere alternatieve voor.

Ik weet niet vanwaar je bent maar in België kan je bij de apotheker vragen voor de "goedkopere versie" van bepaalde medicijnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die "goedkopere" versie krijg je so wie so in Nederland, daar hoef je niet eens om te vragen!