Hoe snel groeit leukoplakie?

Ofwel de aandoening die witte plekjes op het mondslijmvlies veroorzaakt? En hoe snel kan leukoplakie weer verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.9K

Antwoorden (1)

Dat is heel lastig te zeggen. Dit is met name afhankelijk van de ontstaansfactoren. Leukoplakie ontstaat, zo is de aanname, door b.v. roken (80% van de gevallen), overmatig gebruik van alcohol, te weinig groenten en fruit eten (vitamine-gebrek), het HP-virus en bijvoorbeeld de aanwezigheid van candida.

Drink of rook je erg veel, dan zou het sneller kunnen ontstaan, eet je weinig gezond, in combinatie met veel alcohol en / of roken, dan wordt de kans groter en zou je de groei ook kunnen bespoedigen. Dit is wel lastig meetbaar allemaal.

Mocht één van bovenstaande zaken de oorzaak zijn, dan zou het reversible zijn, omkeerbaar dus. Stoppen met roken zou het kunnen doen herstellen omdat bij 80% van de gevallen roken de oorzaak is. Het herstel kan wel een paar maanden duren.

Dus stoppen met roken en niet te veel alcohol en meer verse groenten en fruit op het programma is het devies. Hoe beter je je houdt aan dit soort leefregels, hoe groter de kans dat je herstelt en hoe groter de kans dat je sneller herstelt.

Mocht dit niet baten dan kan men de plekken verwijderen met lasertherapie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, Bedankt voor je snelle reactie!
Heel helder, fijn, dank je wel.
Wat betreft de groei: kan dit (globaal gezien) in dagen gebeuren (dus in een week van 0,5 naar 1,5 centimeter in doorsnee) of eerder in weken, maanden, jaren?
En het verdwijnen ervan? Groetjes Joelle
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet met zekerheid te zeggen om dat het van veel zaken afhankelijk is / kan zijn. Maak je je zorgen? Ik zou als ik jouw was dan gewoon even contact opnemen met de huisarts, die kan je onderzoeken, een diagnose stellen en je behandelen indien nodig. Mogelijk blijkt dat het wat anders is en kan een bezoekje ook geruststellend werken. Sterkte in ieder geval!