Hoe herken ik een kaakontsteking of een wortelpunt ontsteking?

Ik heb sinds een week een zeurende pijn aan de achterkant van mijn linker kaak. Het punt is dat ik geen direct punt aan kan geven. Als ik lichtjes druk heb ik het gevoel dat mijn wang te dik is. Alleen als ik in de spiegel kijk zie ik geen verschil met links en rechts -.-''. Als ik mijn mond open en dicht doe heb ik het gevoel dat mijn wang tussen mijn tanden komt en het gedeelte achter mijn verstandskies uitrekt. Ook daar heb ik een extra geïrriteerd gevoel. Als ik dan verder voel lijkt de pijn ook een centimeter onder het scharnier van mijn kaak te zitten. En mijn gevoel zegt buiten die plaatsen dat mijn linker onderste verstandskies ook pijn doet.

Het vervelende is dat ik nu minder eet omdat het gewoon weg teveel pijn doet. Ik slik al een half uur voordat ik ga eten een paracetamol met Cafeïne (500 mg). Maar zelfs dan heb ik nog pijn tijdens het eten. En mijn BMI is helaas ook te laag. Kortom is moet wel normaal blijven eten anders gaat het straks helemaal fout -.-''.

Kortom weet iemand hier advies voor?
Ik twijfel zelf tussen een kaakontsteking en een wortelpunt ontsteking. Maar kan nergens iets concreets vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
28.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom ga je nou eindeloos zitten googelen?! Ga gewoon zo snel mogelijk naar de tandarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ik momenteel in een doodhol zit. En naar mijn woonplaats reizen duurt 3 uur. Ik zit hier een aantal maanden voor mijn werk en kan dus niet zomaar even 3 uur naar mijn tandarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus vandaar dat ik eerst informeer voor dat ik stomweg mijn tijd verspil om vervolgens te horen dat ik nog een weekje moet wachten ;)

Het beste antwoord

Dit kan inderdaad een kaakontsteking of een wortelontsteking zijn. Het kan ook een overbelaste kauwspier zijn, bijvoorbeeld doordat je vaak langdurig je kaken op elkaar klemt of in een bepaalde houding houdt (dit komt vrij vaak voor en je hebt het zelf niet in de gaten).

Wat het ook is, de enige die een betrouwbare diagnose kan stellen en die je kan helpen om er iets aan te doen, is de tandarts. Zelf ben je nauwelijks in staat de juiste oorzaak te herkennen. En al zou je dat kunnen: je kunt er toch niets aan doen, dus het herkennen van de oorzaak brengt je niet verder.

Ik raad je dus aan je tandarts te bellen en een afspraak te maken. Zo te lezen is het geen spoedje, je kunt best nog een paar dagen zo verder, maar je moet er ook weer geen week mee wachten. Dus als je nu meteen belt en meldt dat je klachten hebt die het eten bemoeilijken, heb je kans dat de tandarts vandaag al een gaatje heeft (ahum...), en anders ben je begin volgende week aan de beurt.

Volgens mij is zo'n afspraak dus de moeite waard... Sterker nog, eigenlijk is die gewoon nodig!

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw antwoord, Ik ga proberen een afspraak te maken (wat erg lastig is want ik zit 3 uur reizen van mijn woonplaats en daar waar ik woon zitten geen goede tandartsen).