Hoe lang moet ik een forsus (of veren) in mijn beugel dragen?

Hoi, ik ben Maïté en heb net forsus (of veren) in mijn beugel gekregen. Het doet erg zeer en ziet er lomp uit, dus ik wil er zo snel mogelijk van af. Heeft iemand ervaring met dit soort toestanden? Hoe lang heb jij dit moeten dragen? En mijn belangrijkste vraag: Moet ik, als mijn veren eraf zijn, nog mijn gewone beugel verder dragen? Ik weet, het hangt waarschijnlijk allemaal af van persoon tot persoon, maar ik zou toch graag willen weten hoe het bij jullie verlopen is.
Groeten,
Maïté x

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
19.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Vraag orthodontist

Antwoorden (3)

Daar is geen echt antwoord op aangezien het per geval verschilt. Het ligt eraan hoe ver je boven en onderkaak verschillen (want volgens mij worden ze daarvoor gebruikt) ze zullen er dus uitgaan als je kaken ,wanneer je ze sluit, in elkaar 'vallen'. Uit eigen ervaring weer ik dat de pijn na een orthodontist behandeling een paar dagen aanhoudt en als er iets in je mond zit wat er niet hoort (die forsus dus) dan voelt het sowieso nog wel een week vreemd aan. Als je het echt zeker wil weten dan kun je het altijd nog aan je orthodontist vragen, maar die zal daar waarschijnlijk ook maar een schatting moeten maken. Veel succes nog ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn echt geen vragen die wij kunnen beantwoorden want dat ligt aan jouw gebit en hoe snel jouw gebit de goede richting op gaat. Dit zijn echt vragen die je aan je orthodontist moet stellen. Bel die even op maandag, waarschijnlijk kunnen ze je na even nakijken wel even terugbellen met een goede indicatie van de periode en of je daarna nog een gewone beugel moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens deze bron (http://www.orthodontieassen.nl/index.php/behandeling/beugels/forsus-springs) drie tot negen maanden, afhankelijk van de gewenste correctie. Je orthodontist kan waarschijnlijk een veel betere inschatting maken. Doordat je deze veren constant draagt en dus niet zelf in of uit kunt doen, is het resultaat veel beter te voorspellen dan met losse beugels waarbij het 'vergeten' te dragen van de beugel zal leiden tot een langere behandelduur.

Maar het hangt allemaal af van het precieze probleem waarvoor jij een beugel hebt en waarvoor die veren zijn aangebracht. Als het alleen gaat om het corrigeren van een overbeet, zal er minder lang nog nabehandeld hoeven te worden dan wanneer al je tanden scheef staan en het de bedoeling is dat deze veren niet alleen je overbeet corrigeren maar ook je tanden naar achteren te plaatsen. Als dat laatste het geval is, zal daarna waarschijnlijk nog wat langer een beugel nodig zijn om de stand van je tanden ten opzichte van elkaar wat beter te krijgen. Je hebt geen losse beugel maar forsus springs die aan een vaste beugel gemonteerd zijn, dus ik neem aan dat je niet 'alleen maar' een overbeet hebt maar dat je ook andere problemen hebt. Wij weten alleen niet in welk stadium van de behandeling jij bent en hoe ver je tanden verplaatst zullen moeten worden of hoeveel overbeet er gecorrigeerd moet worden voordat het gewenste resultaat is bereikt. Dus vooral die laatste vraag is niet echt te beantwoorden.

Wat de pijn betreft: die gaat minder worden. Je zult in het begin vooral ook last hebben van spierpijn doordat je je spieren anders gaat gebruiken als je je mond opent of sluit. Naarmate je spieren daaraan wennen zal de pijn afnemen. Als je er veel last van hebt, kun je daar het beste paracetamol voor gebruiken. Waarschijnlijk is dat maar een paar dagen nodig en merk je daarna dat het niet meer nodig is omdat de pijn dan gezakt is.