pijnlijke wang na verstandskies verwijderen normaal?

Donderdag ochtend is mijn linker verstandskies verwijdert, nu had ik de zondag nog maar verrassend weinig pijn. S'avonds heb ik gebarbecued.
Nu is het maandag ochtend en heb ik weer last, alleen doet de wond zelf geen pijn heb ik het idee, maar alleen de wang en de kaak.
Ook heb ik best wel last van de tand die voor de verstandskies zat.
Ik maak me een beetje zorgen!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
1.9K

Antwoorden (2)

Bij zorgen altijd terug naar de tandarts, al is het on de praktijk vaak alleen om je gerust te stellen.
Bij het verwijderen van een verstandskies komt vaak een verdoving kijken, en alleen al van die verdoving kun je een paar dagen flink last hebben. Ook is het mogelijk dat er bij het eten voedselresten in de nog open wond zijn gaan zitten die kunnen irriteren of ontsteken. En door het verwijderen van de verstandskies kunnen andere gebitselementen een andere druk ervaren of een andere positie in willen nemen, en ook dat kan pijn doen.
Het hoeft dus geen probleem te zijn, maar dat kan eventueel wel, dus je licht opsteken bij de tandarts is heel verstandig, en zo vlak na een dergelijke 'operatie', want dat is het in feite, zeker niet abnormaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de wond is wel gehecht dus er zou eigenlijk toch niets in kunnen komen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat lijkt me dan moeilijk, Bij mij was die gewoon open (omdat het maar zo'n klein gaatje was).
Maar vergis je niet, je bent vermoedelijk bont & blauw daarbinnen, al zie je er niets van. Maar je voelt het wel.
Ik kan uit eigen ervaring spreken, dus bij deze, haha.

Na zo'n operatie is alles natuurlijk behoorlijk toegetakeld. Misschien kan je zelf ook wel zien dat je mond blauwe of paarse plekken bevat, vooral wanneer de kies er niet makkelijk uit kwam.

De eerste keer verstandskiezen trekken was voor mij niet zo'n pretje. Ook ik had enorm veel pijn en het bleek dat de kies ervoor een wortelkanaalbehandeling nodig had. Niet om je bang te maken, maar als je twijfelt of de pijn aanhoudt of zelfs erger wordt, zou ik toch even je tandarts bellen.

Nogmaals, napijn is normaal. Dus ik ga er vanuit dat je er over een paar daagjes weer vanaf bent. Sterkte ermee!