Verstandskies wordt er bij de tandarts uitgehaald, doet dit meer pijn als bij een kaakchirurg of juist minder? *zie uitleg*

Mijn rechterverstandskies is een klein stukje doorgekomen. Nu kwam ik vandaag bij controle bij de tandarts en die heeft besloten dat hij eruit moet, en dat gaat hij doen. De vorige is bij de kaakchirurg gebeurd. Dus nu vraag ik me af of het, als het bij de tandarts gebeurd, meer of minder pijn doet? Of is het eigenlijk hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1K

Antwoorden (1)

Het trekken van een verstandskies is erg pijnlijk, maar de mate van pijn hangt wel af van een aantal zaken. Als je de vorige keer naar de kaakchirurg moest omdat je kies scheef lag of geen mooie conische wortels had, kan het zijn dat die behandeling extra pijnlijk was. Dat je tandarts het nu zelf gaat doen kan betekenen dat deze kies er beter bij ligt en de ingreep dus wat makkelijker zal zijn - en misschien minder pijnlijk. Vraag het voor de zekerheid even na, over de ligging.
Verder is er een verschil tussen het trekken van bovenkies en onderkies, dat verband houdt met de manier waarop het bloed van de wond / zwelling afgevoerd wordt door je lijf. Ik herinner me dat onderkies pijnlijker was omdat het bloed dan meer je kaak inzakt en daar dus als een dikke blauwe plek blijft hangen.
Als je minder pijn wilt hebben, kun je twee uur voor de ingreep beginnen met pijnstillers slikken, bijvoorbeeld paracetamol of ibuprofen of een verstandige combinatie daarvan, en gedurende drie etmaal volgend op de ingreep blijven slikken zodat je een spiegel van pijnstlling in je bloed opbouwt. Dat scheelt echt.
Verder helpt het als je twee coldpacks in de diepvries legt en die de eerste 24 heel trouw tegen je kaan houdt (een tegen je wang, ander wordt koud in de diepvries, na een uur wisselen). Niet prettig vanwege de langdurige kou, wel effectief omdat het de zwelling tegengaat, en de zwelling is een belangrijke veroorzaker van pijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
NOOIT vooraf pijnstillers nemen! De tandarts (of de kaakchirurg) is daar niet blij mee, en jij dus ook niet! Veel pijnstillers hebben als bij-effect dat ze bloedverdunnend werken. Dat betekent dat elk wondje extra hard zal bloeden, en dat het bloeden nauwelijks kan worden gestelpt doordat het bloed niet goed stolt. De tandarts kan zijn werk niet goed meer doen doordat hij geen zicht heeft op de werkplek vanwege het extra bloed. Jij verliest een hoop bloed dat je wellicht gedeeltelijk inslikt, en van bloed inslikken kun je enorm misselijk worden (dat komt door het ijzer in het hemoglobine van het bloed). En je loopt kans dat je de rest van de dag last houdt van vervelende nabloedingen die je normaal gesproken niet zou hebben gehad. Dus nee, gewoon laten verdoven door de tandarts. Die verdoving werkt snel, goed en volledig. En nog langdurig ook. Pas twee uur (of nog meer) na afloop van de behandeling begint de napijn te komen. Als je voor die tijd de pijnstiller neemt die je van de tandarts meekrijgt, begint die pijnstiller al te werken lang voordat de napijn opkomt. En in de tussentijd is de wond al goed dicht doordat je je bloedstolling niet hebt vernaggeld met je eigen pijnstillers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat grappig dat je dat zegt, Cryofiel, want ik kreeg dat advies van vooraf paracetamol slikken van ... mijn tandarts! je hebt gelijk wat betreft de bloedverdunnende werking van ibuprofen, realiseer ik me nu.