zijn suikervrij minst snoepjes slecht voor je tanden? (tand erosie)

zijn suikervrij minst snoepjes, zoals Smint slecht voor je tanden? (ik heb tand erosie)

Toegevoegd na 42 seconden:
(suikervrij SMINT snoepjes)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
6K
Poet
10 jaar geleden
Antwoord op je vraag is er al. Hier staat nog wat meer goede info over een goede aanpak van tanderosie:
http://www.ivorenkruis.nl/index.cfm?t=keyword.cfm&folder=65

Antwoorden (1)

De zoetstoffen die gebruikt worden, waar onder xylitol, worden in de mond niet of nauwelijks omgezet in zuren. Daardoor zijn ze niet slecht voor de tanden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Finse onderzoeken (Universiteit van Turku, 1972 tot 1975) toonden aan dat bij het gebruik van xylitol in plaats van suiker 85% minder cariës ontstond. Uit verder onderzoek bleek dat het niet nodig is alle suiker te weren, slechts een klein aandeel xylitol is al voldoende. De werking berust op het feit dat de voor tandbederf verantwoordelijke bacterie Streptococcus mutans de xylitol niet kan metaboliseren en daardoor afsterft. Bovendien bemoeilijkt xylitol dat bacteriën zich als tandplak aan het tandglazuur hechten.