Is een kunstgebit uiteindelijk onvermijdelijk?

Ik hecht veel waarde aan goede mondverzorging want een goed gebit is een waardevol bezit wordt wel eens gezegd. Iemand vertelde me echter dat een kunstgebit op latere leeftijd niet te vermijden is, omdat je tanden door tanderosie na vele jaren gewoon 'op' zijn. Is dit echt waar? Of kun je dit met goede verzorging voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.5K

Antwoorden (2)

tegenwoordig, met de huidige mondverzorgingstechnieken en goede tandartsen is het helemaal niet meer onvermijdelijk dat mensen op latere leeftijd aan een kunstgebit moeten.

verzorg je gebit goed en je hebt goede kans dat het een leven lang mee gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
let wel op wat je eet en drinkt. dit heeft natuurlijk invloed op de kwaliteit van je gebit. geldt natuurlijk ook voor roken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord +. Al denk ik, dat sinds de tandarts uit het basispakket is, veel meer mensen op jongere leeftijd aan het gebit gaan.
Welnee. Je kunt altijd implantaten nemen. Dat kost een klap geld ( reken op dit moment - bij mijn tandarts- voor 7 implantaten 10.000 euro, dus een hele auto). Uiteraard is het veel handiger er af en toe één te laten zetten als het echt nodig is. Zo houd je levenslang een echt gebit (met titanium wortels, dat wel). Trouwens, mijn vader werd 81 en had nog zijn hele echte gebit, alle tanden en kiezen. Goed onderhouden is uitermate belangrijk, maar het is niet alles.
Kijk, olifanten verslijten hun kiezen. Ze krijgen er geloof ik na volledige slijtage nog 6x nieuwe, maar daarna houdt het op en dan verhongert het dier. Bij mensen lift dat anders. Je tanden helemaal wegslijten is er anno nu niet meer bij: brood zit niet meer vol kiezelsteentjes en partikeltjes zand zoals 20 eeuwen geleden nog frequent voorkwam, de tandarts is uitgevonden en mondhygiëne ook.