Ik heb ontstoken tandvlees en ook een slotjesbeugel, is dit makkelijk op te lossen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou dit heel graag willen "oplossen" zonder operaties, of dat later me tanden eruit vallen of andere enge dingen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
16.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je misschien ragertjes gebruiken? Vraag anders je ortho of tandarts om advies.

Antwoorden (5)

als je vanaf nu goed je tanden poetst en je tandvlees ook licht masseert tijdens het poetsen en daarnaast gezond eet en voldoende rust neemt, dan gaat de ontsteking vanzelf weg.
10 jaar geleden
Koop bij het Kruidvat of een andere drogist of de apotheek
een flesje medicinale mondspoeling.

Dat heet o.a. Corsodyl (bij Kruidvat), maar de werkzame stof is
chloorhexidine. Zo wordt het ook bij de apotheek verkocht.

Het is o.a. voor een kortdurende toepassing bij tandvleesontsteking.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een vaste beugel kan door de gebruiker niet uit de mond worden gehaald. Dit heeft consequenties voor het onderhoud en beperkt het eten en drinken. Kleverige voeding en kauwgom zijn bij een vaste beugel uit den boze. De draden van de beugel die het geheel aanspannen lopen vlak langs het tandoppervlak. Als hier iets kleverigs tussen raakt, is het een hele toer om dit weg te krijgen. Verder zijn zure dranken, zoals cola sterk af te raden. Omdat het gebit moeilijker schoongehouden kan worden, is de kans op gaatjes groter.

Praktische tips voor een goede hygiëne bij het dragen van een beugel vind je hier:
http://www.e-gezondheid.be/orthodontie-opgelet-voor-tandhygiene/actueel/1189

Dus mondspoeling niet alleen kopen, maar ook gebruiken natuurlijk!
Na het tandenpoetsen, etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met houten tandenstokers (geen kaasprikkers) tussen de tanden en op het tandvlees 'ragen'. Waar de ontsteking zit kan het gaan bloeden, maar daarmee komt ook de ontsteking naar buiten. Gewoon zachtjes doen en blijven doen ook als de ontsteking weg is. Spoelen met een ontsmettend middel is goed, dat kun je bij de apotheek kopen.
10 jaar geleden
De oplossing is de tandarts. Daar eerst naar toe. Verder moet je naar de mondhygiënist om het gebit schoon te houden. Dan leer je ook goed poetsten, flossen, stoken en met ragertjes omgaan. Je leert welke voor jouw gebit noodzakelijk zijn en je kunt dan ook leren omgaan met de kleurtabletjes waarmee je kunt zien of de plak wel helemaal is weggepoetst.
Gelijk met watertjes en vloeistofjes en tandpasta's in de weer gaan is het paard achter de wagen spannen. Begin met een perfecte hygiëne.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed poetsen met een zachte tandenborstel,dat is echt noodzaak bij een tandvleesontsteking, is het na een week nog niet over of minder, ga dan voor advies naar je orthodontist of tandarts. Je kunt je mond ook 2 minuten per dag spoelen met waterstofperoxide 3%, dit werkt desinfecterend, wat de tandvleesontsteking ook sneller kan doen verdwijnen, let er wel op, dat waterstofperoxide een blekende werking heeft op stoffen, zorg dus dat het niet in je haar of kleding komt. Waterstofperoxide is veel voordeliger dan de andere spoelmiddelen en werkt prima.
Je gebit schoonhouden met een slotjesbeugel is lastiger dan zonder beugel, maak eens een afspraak bij een mondhygiënist, zodat deze je kan leren je mond en beugel zo goed mogelijk schoon te houden.