Hoe werkt tandplakverklikker?

Bij de drogist kun je tandplakverklikker kopen. Dat kleurt je gebit rood op de plekken waar nog tandplak aanwezig is.

Hoe werkt tandplakverklikker? Ik bedoel, hoe komt het dat de plekken waar tandplak zit rood kleuren, en de andere plekken niet?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Gebit
3.4K

Het beste antwoord

Tandplak (ook tandplaque) is een dun, vaak onzichtbaar, kleverig laagje dat zich gedurende de dag op de gebitselementen afzet. Tandplak bestaat hoofdzakelijk uit voedselresten, slijm en bacteriën (onder andere melkzuurbacteriën) die de suikers en de koolhydraten in de mond afbreken tot zuur. Tandplak heeft ongeveer dezelfde kleur als de tanden en is daarom moeilijk te zien.

Ik herinner mij die tandplakverklikkers als knalrode tabletjes waar je even
op moet kauwen en dan door je mond laten spoelen.
Die knalrode kleur hecht zich aan dat kleverige laagje wat tandplak is.
Meer is het niet.

Plakverklikker maakt schadelijke bacteriële plak op de tandoppervlakken zichtbaar en laat de patiënt zien waar beter poetsen en flossen nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tandplakverklikkers bevatten een erythrosine kleurstof die geel omzet in kers rood zodat tandplak makkelijk te zien is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na het fijn kauwen van zo'n tablet komt er een kleurstof vrij, eritrosine. Deze maakt de plak tijdelijk rood. De tandplak zit bomvol bacteriën en voedselresten, en daar gaat de kleurstof op zitten. Schone tanden zijn glad, die kunnen geen kleur opnemen.
Amadea
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Bedoel je dat de kleurstof in poriën gaat zitten? En dat tandplak vele poriën heeft en dus de kleurstof zal opnemen, terwijl schone tanden geen poriën hebben en dus niet zullen kleuren? Of bedoel je iets anders?
Amadea
11 jaar geleden
Poriën? Die heb je naar mijn weten alleen in je huid. Nee, de voedselrestjes die tussen je tanden en kiezen zijn achtergebleven.