kan het een gaatje zijn in m'n kies?

Ik heb nou al best lang pijn/gevoelig aan m'n recht bovenste kies. Ik heb het gevoel dat die ook dik is, dat voel ik namelijk wel, het kan ook m'n tandvlees zijn. Ik ben afgelopen zaterdag naar de tandarts geweest (niet voor die kies, maar voor controle). Ik heb het haar niet echt durven zeggen, omdat ik bang was. Dat is niet slim geweest, want ze was wel super lief. Ze heeft ook niet helemaal goed kunnen kijken in m'n mond. Nou is mijn vraag. Kan het dan een gaatje zijn? Of is het bijvoorbeeld een ontsteking. Ik wil graag deskundig antwoord, zodat ik me niet nog meer bang ga maken ( ik ben nu niet meer bang).
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.2K

Antwoorden (2)

Het kan inderdaad een gaatje zijn, maar ook een pitje (een beginnend gaatje).
Pitjes kan je meestal zelf wel 'wegpoetsen', bij goed onderhoud aan je gebid.
Het zou ook een ontsteking kunnen zijn van je tandvlees of neusholte, heb je ook last van verkoudheid?
Ik raad aan goed te poetsen en te spoelen met bijvoorbeeld Hextril.
Als je last blijft houden dan zou ik binnen 10 dagen terug naar de tandarts gaan, de behandeling van een gaatje is niet heel eng of vervelend hoor.

Toegevoegd na 1 minuut:
gebid = gebit natuurlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou inderdaad een ontsteking aan je tandvlees kunnen zijn, of bijvoorbeeld een aft. Maar het kan net zo goed een gaatje/pitje zijn.
Ik vind het raar dat de tandarts het niet gezien heeft. Als je pijn 'in' je tand voelt is de kans dat het een gaatje is groter.
Als je pijn 'rondom' je tand, en tandvlees voelt, dan zou het een ontsteking aan je tandvlees kunnen zijn. Ik zou toch morgen even de tandarts bellen om je verhaal te doen.
Zoals jij je klachten beschrijft lijkt dit sterk op een ontsteking. En dan is het erg belangrijk dat daar snel naar wordt gekeken en met de behandeling wordt begonnen. Een gaatje kun je dikwijls heel erg lang hebben zonder dat je er last van hoeft te hebben, afhankelijk van de plaats waar dit zit. Als het een zeurende kloppende pijn is dan duidt dit dikwijls op een ontsteking.

Dikwijls moet er dan een zenuwbehandeling of wortelkanaalbehandeling van/aan die kies worden gedaan. Dus als je verstandig bent dan bel je direct die lieve tandarts en die zal je dan snel van de pijn verlossen. En belangrijker nog dan kun je de behandeling krijgen die nodig is. Want tandpijn is veel erger dan een beetje angst voor de tandarts. En een niet behandelde ontsteking kan heel veel ellende veroorzaken en ook andere lichamelijke klachten kunnen daar uit ontstaan.

Dus als een speer een afspraak maken met die lieve tandarts. Die zal waarschijnlijk een foto maken en je tand verdoven zodat je nergens last van hebt tijdens de behandeling. Je moet dan wel een paar keer terugkomen voor vervolgbehandelingen, maar dikwijls is de zenuw in die tand al dood zodat je van die verdere behandelingen niets meer voelt.

Op onderstaande site kun je van alles over behandelingen vinden.
11 jaar geleden
Ceeve
11 jaar geleden
Ik heb al aangegeven dat een kloppende pijn dikwijls op een ontsteking duidt, en als je zoveel pijn hebt dan wil je maar al te graag van die pijn afkomen. Maar zoals ik nu uit je reactie opmaakt is dat toch niet het geval. Je kunt daarom ook nog proberen om extra goed te poetsen met een heel zachte borstel en goed spoelen met een middel zoals bocasan. Maar dan moet het toch echt overgaan en je kunt misschien nog wel even wachten maar anders zou ik er toch echt even door de tandarts naar laten kijken.