Mag een tandarts zonder vermelding een dienst factureren?

Ik ging recent naar de tandarts, dit was voor een Periodieke controle (code C11 voor €20,52). Ik heb voor ik een afspraak gemaakt heb, erbij vermeld dat ik alleen een controle wil, en dus alleen €20,52 wilde betalen. Meer niet. Dit kon volgens de assistente.

Eenmaal bij de tandarts:
Het bleek dat ik 3 gaatjes had. Vervolgens mocht ik mijn mond extra groot opendoen en stopte hij soort van (computer)chips(?) in mijn mond. En dit tot wel drie keer toe. Het bleken röntgenfoto's te zijn(code X10). Hij had 3 röntgenfoto's genomen.

Ik dacht dat dit normaal was. Hij vermeldde ook totaal niet wat hij deed en vermeldde ook niets over eventuele prijzen, ik wist ook niet dat hij röntgenfoto's ging maken, ik vertrouwde gewoon op de tandarts.

Het probleem:
Na afloop kreeg ik een factuur. De tandarts heeft €15,12 gerekend voor elke röntgenfoto die hij genomen heeft! In totaal dus €45,36 + de €20,52 voor de controle.

Ik was verbaasd. Ik wist niet wat ik moest zeggen. En daarom wil ik nu uitzoeken of dit normaal is en of een tandarts hier mee weg kan komen. Ik heb het overigens (nog) niet betaald, moet de officiële factuur met accept giro nog krijgen. Wat kan ik hier aan doen?

Toegevoegd na 8 uur:
Voordat de controle begon heb ik hem duidelijk vermeld dat ik een student ben, ik geen tandartsverzekering heb en dat ik hier expliciet voor een controle kom. Ik wilde een (€)overzicht met wat er moest gebeuren.

Hij zal het wel goed bedoeld hebben, als ik de reacties zo lees. Misschien ben ik iets te pessimistisch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag. Tis even wennen voor de tandarts dat niet elk rekening klakkeloos door een verzekeraar betaald wordt.
Hij bedoeld het vast goed maar toch...

Het beste antwoord

Het antwoord kan eigenlijk kort zijn, je kunt hier niets aan doen maar waarom zou je er iets aan willen doen want je wilt toch niet met gaatjes in je tanden rond blijven lopen, afgezien van de tandpijn die dat op de duur kan veroorzaken kan er natuurlijk ook allerlei schade aan die tanden ontstaan. Maar ik zal het verder uitleggen.

Alles bij elkaar heeft die tandarts van de ene kant zijn werk wel goed gedaan maar van de andere kant (misschien) niet echt netjes gehandeld. Maar ik denk dat zoals zo dikwijls hier sprake is van miscommunicatie. Kijk als je afspreekt dat je alleen een periodieke controle wil dan moet de assistente dit duidelijk aan de tandarts doorgeven, maar dit had je ook zelf nog kunnen doen voor je mond extra groot open ging.

De tandarts had behoren te zeggen dat de controle als uitkomst drie gaatjes had en dat hij foto’s moest nemen om precies de schade te kunnen zien. Het is natuurlijk belangrijk of het om vrij oppervlakkige gaatjes ging of dat het misschien diepere gaatjes waren die meer schade hadden veroorzaakt. Zulke gaatjes moeten natuurlijk verder worden uitgeboord en kunnen zelfs tot een wortelkanaalbehandeling leiden.

Ik neem aan dat je na de controle toch niet van plan was om die gaatjes maar zo te laten met alle risico van ontstekingen en verdere problemen. Uiteindelijk heeft die tandarts niets verkeerds gedaan maar er dient wel beter door hem te worden uitgelegd wat hij precies gaat doen, heeft gedaan en wat hij nog moet gaan doen.

Dus de volgende keer moet je het daar wel even kort met hem over hebben om misverstanden in de toekomst te voorkomen. Want ik neem aan dat hij je toch voor verdere behandelingen terug laat komen omdat hij die gaatjes in ieder geval moet vullen en daar zal toch ook nog voor moeten worden betaald.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de uitleg aangepast. Maar je hebt gelijk verder. Ik had waarschijnlijk toch wel ja gezegd. Ik vind het alleen niet zo leuk om voor verassingen te staan. Ik vond het gewoon niet netjes van hem. Al deed hij wel zijn best en wilt hij gewoon het beste voor me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk. Erg nette antwoord. Je hebt een goed inlevingsvermogen.

Andere antwoorden (2)

Dit is zo'n beetje het klassiek ethisch dillemma tegenover het financieel dilemma.

Patiënt helpen uit zuivere belangstelling voor zijn gezondheid of volgens de voorgeschreven procedure die bedoeld is om geld te sparen. Vaak zullen zorgverzekeraars dit niet eens vergoeden omdat ze de kosten belangrijker achten het welzijn des patiënts.

Ik ben het in dit geval met de arts eens.

Etisch boven geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De fout ligt bij jou. Een tandarts weet helemaal niet hoe jij verzekerd bent en zal die behandelingen of onderzoeken uitvaren die hij/zij noodzakelijk acht voor jouw gebit, jouw toekomst etc.

Omdat de tandarts helemaal niet weet hoe jij verzekerd bent en wat jij wil en niet ben jij de enige die hem/haar dat kan vertellen, dat kun je niet overlaten aan een assistente. Jij hebt gevraagd of iets kon en dan zegt zij ja. Vervolgens moet je dat meteen bespreken als je de kamer in komt waar de tandarts is.

Ik ben het er niet mee eens dat foto's moeten en dat je dat vanwege je gezondheid gewoon had toe moeten staan maar als jij had gezegd dat je alleen voor controle wilt betalen en verder overleg dan had je er in ieder geval inspraak over kunnen hebben, je had uitleg kunnen krijgen erover en je had zelf kunnen beslissen of je die foto's wilde.

Kortom: het is jouw fout dat het gebeurt is, je had moeten weten dat je alleen een vraag stelde aan de assistente. Bij de tandarts had je duidelijk moeten maken wat je precies wilde. Dit omdat een tandarts bij iedereen dat zou doet TENZIJ iemand van tevoren duidelijk maakt dat hij overleg wil over elke behandeling.

Toegevoegd na 37 seconden:
Het antwoord is dus ja, tenzij jij had aangegeven bij je tandarts dat alles in overleg moet gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tandarts en zijn assistente hoeven niet met elkaar te overleggen?
Als ik een afspraak maak met een receptie bij een autodealer voor onderhoud van mijn auto hoef ik toch ook niet elk monteur van deze afspraken op de hoogte te brengen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk maar daar moet je niet op vertrouwen in dit geval. De assistente kan het opgevat hebben als: "Is het mogelijk dat ik alleen langskom voor controle zonder dat de arts iets doet?" Dat is namelijk iets wat veel mensen willen die bang zijn voor de tandarts. Verder kan het dat ze het wel begreep maar dat ze er niet van uit gaat dat JIJ dat niet bespreekt met je tandarts. Nogmaals: je hebt zelf een mond gekregen en je dient die zelf open te doen, desnoods meerdere keren bij dit soort informatie. Mijn zoon moest laatst naar de huisarts en daarna door naar het ziekenhuis omdat hij gevallen was en hij heeft in totaal ZES keer zijn verhaal moeten vertellen. Ze lezen het niet of ze willen het niet lezen. Ga daar nooit van uit en herhaal altijd precies wat je wil! Ik heb een kleine hartafwijking en ik mag er nooit van uit gaan dat dat wel in mijn papieren staat dus ik moet het ALTIJD zeggen, waar ik ook kom. Ik ga er nooit van uit dat het wel is doorgegeven!