Mag een tandarts zonder vermelding een dienst factureren?

Ik ging recent naar de tandarts, dit was voor een Periodieke controle (code C11 voor €20,52). Ik heb voor ik een afspraak gemaakt heb, erbij vermeld dat ik alleen een controle wil, en dus alleen €20,52 wilde betalen. Meer niet. Dit kon volgens de assistente.

Eenmaal bij de tandarts:
Het bleek dat ik 3 gaatjes had. Vervolgens mocht ik mijn mond extra groot opendoen en stopte hij soort van (computer)chips(?) in mijn mond. En dit tot wel drie keer toe. Het bleken röntgenfoto's te zijn(code X10). Hij had 3 röntgenfoto's genomen.

Ik dacht dat dit normaal was. Hij vermeldde ook totaal niet wat hij deed en vermeldde ook niets over eventuele prijzen, ik wist ook niet dat hij röntgenfoto's ging maken, ik vertrouwde gewoon op de tandarts.

Het probleem:
Na afloop kreeg ik een factuur. De tandarts heeft €15,12 gerekend voor elke röntgenfoto die hij genomen heeft! In totaal dus €45,36 + de €20,52 voor de controle.

Ik was verbaasd. Ik wist niet wat ik moest zeggen. En daarom wil ik nu uitzoeken of dit normaal is en of een tandarts hier mee weg kan komen. Ik heb het overigens (nog) niet betaald, moet de officiële factuur met accept giro nog krijgen. Wat kan ik hier aan doen?

Toegevoegd na 8 uur:
Voordat de controle begon heb ik hem duidelijk vermeld dat ik een student ben, ik geen tandartsverzekering heb en dat ik hier expliciet voor een controle kom. Ik wilde een (€)overzicht met wat er moest gebeuren.

Hij zal het wel goed bedoeld hebben, als ik de reacties zo lees. Misschien ben ik iets te pessimistisch?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het antwoord kan eigenlijk kort zijn, je kunt hier niets aan doen maar waarom zou je er iets aan willen doen want je wilt toch niet met gaatjes in je tanden rond blijven lopen, afgezien van de tandpijn die dat op de duur kan veroorzaken kan er natuurlijk ook allerlei schade aan die tanden ontstaan. Maar ik zal het verder uitleggen. Alles bij elkaar heeft die tandarts van de ene kant zijn werk wel goed gedaan maar van de andere kant (misschien) niet echt netjes gehandeld. Maar ik denk dat zoals zo dikwijls hier sprake is van miscommunicatie. Kijk als je afspreekt dat je alleen een periodieke controle wil dan moet de assistente dit duidelijk aan de tandarts doorgeven, maar dit had je ook zelf nog kunnen doen voor je mond extra groot open ging. De tandarts had behoren te zeggen dat de controle als uitkomst drie gaatjes had en dat hij foto’s moest nemen om precies de schade te kunnen zien. Het is natuurlijk belangrijk of het om vrij oppervlakkige gaatjes ging of dat het misschien diepere gaatjes waren die meer schade hadden veroorzaakt. Zulke gaatjes moeten natuurlijk verder worden uitgeboord en kunnen zelfs tot een wortelkanaalbehandeling leiden. Ik neem aan dat je na de controle toch niet van plan was om die gaatjes maar zo te laten met alle risico van ontstekingen en verdere problemen. Uiteindelijk heeft die tandarts niets verkeerds gedaan maar er dient wel beter door hem te worden uitgelegd wat hij precies gaat doen, heeft gedaan en wat hij nog moet gaan doen. Dus de volgende keer moet je het daar wel even kort met hem over hebben om misverstanden in de toekomst te voorkomen. Want ik neem aan dat hij je toch voor verdere behandelingen terug laat komen omdat hij die gaatjes in ieder geval moet vullen en daar zal toch ook nog voor moeten worden betaald.

Dit is zo'n beetje het klassiek ethisch dillemma tegenover het financieel dilemma. Patiënt helpen uit zuivere belangstelling voor zijn gezondheid of volgens de voorgeschreven procedure die bedoeld is om geld te sparen. Vaak zullen zorgverzekeraars dit niet eens vergoeden omdat ze de kosten belangrijker achten het welzijn des patiënts. Ik ben het in dit geval met de arts eens. Etisch boven geld.

De fout ligt bij jou. Een tandarts weet helemaal niet hoe jij verzekerd bent en zal die behandelingen of onderzoeken uitvaren die hij/zij noodzakelijk acht voor jouw gebit, jouw toekomst etc. Omdat de tandarts helemaal niet weet hoe jij verzekerd bent en wat jij wil en niet ben jij de enige die hem/haar dat kan vertellen, dat kun je niet overlaten aan een assistente. Jij hebt gevraagd of iets kon en dan zegt zij ja. Vervolgens moet je dat meteen bespreken als je de kamer in komt waar de tandarts is. Ik ben het er niet mee eens dat foto's moeten en dat je dat vanwege je gezondheid gewoon had toe moeten staan maar als jij had gezegd dat je alleen voor controle wilt betalen en verder overleg dan had je er in ieder geval inspraak over kunnen hebben, je had uitleg kunnen krijgen erover en je had zelf kunnen beslissen of je die foto's wilde. Kortom: het is jouw fout dat het gebeurt is, je had moeten weten dat je alleen een vraag stelde aan de assistente. Bij de tandarts had je duidelijk moeten maken wat je precies wilde. Dit omdat een tandarts bij iedereen dat zou doet TENZIJ iemand van tevoren duidelijk maakt dat hij overleg wil over elke behandeling. Toegevoegd na 37 seconden: Het antwoord is dus ja, tenzij jij had aangegeven bij je tandarts dat alles in overleg moet gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100