Wat is de oudste leeftijd voor de eerste tandenwissel?

Mijn oudste zoon was er bijna 6 toen zijn eerste melktandje eruit was. Mijn jongste zoon wordt er in april 7 en heeft nu nog steeds al zijn melktanden.
Veel van zijn klasgenootjes hebben al hun eerste volwassen tanden. Ik vraag me dus af hoe lang het nog gaat duren eer er bij hem eens een tandje los zal staan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag dat aan de tandarts, ik ken iemand van 20, die al zijn melktanden nog heeft, krijgt binnenkort implantaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, mijn ene dochter begon op haar zevende, de ander was bijna acht. (En die is nu, met bijna 13, nog lang niet uitgewisseld).
Heel , heel soms komt het voor dat er onder het melkgebit geen blijvend gebit (of geen volledig blijven gebit) aanwezig is. Wisselt een kind met 8 nog niet, dan wordt het nuttig dat uit te laten zoeken. Maar verder geen zorgen ; laat wisselen betekent vaak sterke tanden, en relatief minder ' snoepschade' aan het blijvende gebit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het scheelt echt per kind.
Bij mij zijn veel tanden op mijn 12 de getrokken omdat de volwassen tanden er wel er onder zaten.
Anders had het veel langer kunnen duren! (Voor beugel) Maar de leeftijd van jou kind is nog niet zorg wekkend. Anders kun je altijd een paar jaartjes afwachten en informeren bij je tandarts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn oudste was bijna 7 toen de eerste tand er uit ging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was tot mijn 15de bezig met wisselen, dus bij iedereen gaat het niet even snel..

Het beste antwoord

Over het algemeen wordt aangegeven dat kinderen vanaf hun zesde hun tanden gaan wisselen. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd -het kan eerder of later. Het Ivoren Kruis geeft aan dat het beginnen met wisselen meestal tot het achtste jaar gebeurt, dus jouw zoontje valt nog ruim binnen die grens.

Mijn eigen tandarts heeft eens gezegd dat het vaak ook verband houdt met het krijgen van de eerste tandjes: als dat pas laat van start gaat, dan kan dat met het wisselen ook later zijn. Een bijkomend voordeel noemde hij dat snoepen daardoor minder lang invloed had op het volwassen gebit -uiteraard blijft goed poetsen altijd een must!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn tandarts zei toen de oudste klein was ook eens dat het verband houdt met het krijgen van de eerste tandjes. Maar mijn oudste kind had zijn eerste tandje op 9 maanden en de jongste was er 9,5 maanden. En toch is de oudste vroeg beginnen wisselen en bij de jongste wachten we af. Die stelt nu wel eens de vraag omdat er veel van zijn klas al andere tanden hebben.

Andere antwoorden (1)

Het wisselen gaat bij meisjes sneller dan bij jongens, dus wat dat betreft klopt het. Het verschil is gemiddeld ongeveer één jaar.
Je hoeft pas ongerust te worden als je zoon al bijna acht is en nog niet begonnen is met wisselen. Dan is het aangeraden een behandelaar te bezoeken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom begin je over meisjes? Vraagsteller heeft twee zonen.
Summo
11 jaar geleden
Pelle, lees de hoodvraag nog eens goed, die gaat niet specifiek over jongens volgens mij maar over tandenwisselen in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat Amadea dacht dat de oudste een meisje is, anders begrijp ik niet waarom er staat: dus wat dat betreft klopt het.