Moet ik in mijn geval, opgezet tandvlees door verstandskies, écht naar de tandarts, of is dit normaal?

Linksonder kwam mijn verstandskies door. Het was wel een drukkende pijn maar geen opgezette tandvlees en zie nu ook een kies.
Nu begint rechtsonder dus ook te 'drukken' maar nu is het tandvlees erg opgezet (niet rood of erg pijnlijk) waardoor ik mijn kiezen niet normaal op elkaar kan zetten. Het is wel een zeurderige pijn, maar niet heel erg.
Omdat ik zelf denk aan een doorkomende kies en niet aan een ontsteking, vraag ik me af of ik wel echt naar de tandarts moet? En wat zal deze dan zeggen?
Ik ga liever nog even niet..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.1K
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zou een paracetamol nemen zo nodig, en het nog even aankijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Antwoorden (3)

Je zou kunnen spoelen met kamillen, dat verzacht de pijn en voorkomt een eventuele ontsteking. Maar soms komt een verstandskies niet door en moet hij worden verwijderd omdat hij te ver achter in je kaak zit.
Voor baby's bestaat ook een pijnstillend middel om op het tandvlees te smeren bij doorkomende tandjes, ik denk echter dat het bij volwassen mensen minder helpt. Je zou het kunnen proberen.
Maar een tandarts kan ook even kijken en zeggen wat je het best kan doen. Telefonisch kan je ook even informeren.
Sterkte!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik ga het proberen ;)
Ik had precies het zelfde vorige week ook! Ik ging binnen 3 dagen naar de tandarts. Die heeft een foto van mijn kaak gemaakt om te kijken of mijn kies wel rechtop groeit. En verder moest ik van de tandarts alleen maar afwachten.

Dit is normaal, want als de tand groeit, scheurt de tandvlees een stukje open. De bacteriën kunnen zich dan ophopen binnen in de tandvlees. Daarom zwelt het op. In principe kan je eigen immuunsysteem ervoor zorgen dat de bacterien doodgaan, maar je kan ook zelf ervoor zorgen dat de bacterien doodgaan door vaak je tanden te poetsen. Vooral met die ontsteking 3 x per dag. Toen ik dit deed was de 'ontsteking' binnen een week afgenomen.

Maar goed ik zal jou adviseren om zo snel mogelijk een afspraak te maken met de tandarts om die foto te laten maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door vaker je tanden te poetsen kan je ervoor zorgen dat de ontsteking sneller afneemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is al over, bedankt voor je antwoord!
Ik heb zelf ook dat probleem gehad. En mijn tandarts zij ik heb liever dat je 1 keer te vaak langs komt dan te weinig. En hijvertelde er ook bij dat he niet om het geld ging maar om mijn eigen gebid, Dus ik zou gewoon de tandarts even bellen en om zijn of haar advies vragen. Ik advizeer alleen naar mijn mening. En jou tandarts heeft er voor gestudeert en kent jou gebids situatie. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes er mee. En ik hoop dat je er weinig tot geen last van gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is al over! Bedankt!