Ik wil een beugel, maar heb geen verzekering daarvoor. Hoe kan ik dit het best financieren?

Ik ben 18 jaar en heb alleen een basis verzekering bij CZ. Hierdoor worden de tandarts en orthodontist kosten niet vergoed. Ik zou graag echter een beugel willen omdat ik mijn tanden niet helemaal goed vind staan. Maar ik weet dus niet hoe ik verder moet, is het verstandiger om alles contant te betalen? Of is het beter om een verzekering af te sluiten. Indien ik alles contant zou betalen dan zou ik toch als mijn beugel er uit zou zijn nog steeds moeten blijven betalen voor de controle van de spalken? (kan heel je leven erin blijven) Of worden de spalken gecontroleerd bij je tandarts? Indien dit zo zou zijn dan lijkt het mij verstandiger om de orthodontist kosten (plaatsen beugel) zelf te betalen en mij te verzekeren voor tandartskosten. zodat ik ook gelijk voor mijn tanden gecontroleerd word.

Wat lijkt jullie het verstandigst?
Want nu heb ik dus helemaal geen verzekering en dat is denk ik niet normaal. Graag zou ik willen weten hoe ik dit moet oplossen."

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
16.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is niks abnormaals aan geen tandarstverzekering hebben. Krijsend duur, en ze vergoeden vrijwel niks. WIj hebben tien jaar premie betaald, om uiteindelijk nog geen 400 euro terug te krijgen op een hebandeling van 4000 ; beduidend minder dan de premie. Subiet opgezegd dus, die onzin. Een beugel is goedkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Agree. Ik heb mn tandaanvullend ook de deur uit gedaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus jij raad mij aan om alles zelf te betalen? Ook als mijn beugel eruit is voor na controles etc? Want ik heb net gekeken bij cz en er staat bij aanvullende jongeren verzekering dat ik ook andere zaken vergoed krijg zoals lenzen etc. het is maar 30 euro per maand, of ben ik dan helemaal verkeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Maar' dertig euro per maand ; dat is 360 euro per jaar.
De kosten voor de orto (controles) zijn ca. 800 euro per jaar. Wanneer er dus meer dan 440 euro vergoed zou worden (zou me verbazen), zou dat aanhalen. Ook voor het aanmeten betaal je een flinke eigen bijdrage. Hoeveel wordt daar van vergoed ? Zou eerst maar eens HEEL goed uitzoeken wat er precies verzekerd wordt ; levert het daadwerkeijk wat op, dan is het de moeite waard. Levert het niks op, dan hoef je er natuurlijk ook niet aan te beginnen.
En kijk er niet al te gek van op als je met de verzekering duurder uit bent dan met de beugel zelf. Kijk ook wat je allemaal nodig denkt te hebben uit dat aanvullende pakket. Brillen ? Elke verzekering is duurder dan de pakweg 100 euro die ik elke twee jaar voor een nieuwe bril kwijt ben. Alternatieve geneeswijzen ? Ga ik nooit gebruik van maken. Tandarts ? Premie is duurder dan mijn kosten ALS ik ooit wat zou hebben. (Dat is bij mijn man inmiddels gebleken). 2000 euro vind ik eerlijk gezegd niet een bedrag om steil van achterover te vallen, Het gaat om een cosmetische, dus niet noodzakelijke, ingreep ; een nieuwe neus of borstvergroting is aanzienlijk duurder. En een mooi gebit blijft de rest van je leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke mensen, bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb besloten om alles contant te betalen. Is het dan verstandig om bij de eerste afspraak een soort kostenoverzicht te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snelle conclusies... Als je denkt kosten te maken (en dat ís hier zo), dan kan een verzekering zeer lonend zijn.
Heb al 3 jaar een verzekering van zo'n 15-20,- per maand, die vergoedt tot 500,-. Ik gebruik elk jaar de 500,- (de tandarts kan bij mij goed aangeven welke kiezen nog gesaneerd moeten worden), dus bespaar ik elk jaar zo'n 300,-. Als ik niet meer zeker weet dat ik kosten ga maken, dán gooi ik de verzekering er uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Janlast Ja, nu ga ik toch weer twijfelen. Ik heb gekeken bij cz en de verzekerin gezinnen kost 40.60 per maand. Op jaarbasis is dat dus 487,20 euro. Deze verzekering vergoed t/m 1000 het eerste jaar (100%). Is het dan niet verstandig om morgen die verzekering af te sluiten zodat die gelijk in gaat aankomend jaar en dat ik dan na dat jaar hem gewoon weer afzeg. Dan heb ik als mijn berekeningen kloppen het eerste jaar 600 euro bespaart klopt dit?

Het beste antwoord

Er zijn diverse verzekeringen waar je fors premie betaalt (400-500,-) maar waar je wel 1000,- of meer vergoed krijgt. Ik heb even gegoogled op 'vergoeding beugel volwassenen 2013'en je komt heel ver!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt voor de link, ik heb even gekeken en zag bij CZ de verzekering gezinnen, die kost 40.60 per maand. Op jaarbasis is dat dus 487,20 euro. Deze verzekering vergoed t/m 1000 het eerste jaar (100%). Is het dan niet verstandig om morgen die verzekering af te sluiten zodat die gelijk in gaat aankomend jaar en dat ik dan na dat jaar hem gewoon weer afzeg. Dan heb ik als mijn berekeningen kloppen het eerste jaar 600 euro bespaart klopt dit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jan, dankzij jouw hulp via mail ben ik een heel eind gekomen.
Echt super bedankt!

Andere antwoorden (4)

Je kan het beste aankomend jaar een aanvullende tandartsverzekering nemen, of nog bij CZ morgen/maandag bellen voor advies. De meeste verzekeraars zijn (gedeeltelijk) telefonisch bereikbaar morgen, in verband met de vele overstappers.

Daarnaast als het financieel niet kan, zou je kunnen kijken of je een beugel kunt krijgen via het ziekenhuis. Van valt het onder de basisverzekering. Echter moet je er dan wel rekening mee houden, dat je de eerste 350 euro zelf moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het gaat om een uitsluitend cosmetische ingreep, en dat is een beugel eigenlijk vrijwel altijd (uitzonderingen zijn bijvoorbeeld mensen met gezichtsmisvormingen die de kaak behelzen, zoals een hazenlip) wordt dat tegenwoordig inderdaad niet meer vergoed. Ook niet voor kinderen, maar zeker niet voor volwassenen.

Een beugel is ook niet een eenmalig iets, zoals een kroon. Hij moet om de zoveel weken worden bijgesteld om zijn werk te kunnen doen. Naast de kosten voor de aanschaf, heb je dus ook nog de kosten voor tandartsbezoeken.

Je zou kunnen overwegen een tandartsverzekering af te sluiten die ook deze beugel vergoed, maar hou er rekening mee dat de verzekering prijzig is, en de vergoeding minimaal Het blijft een kostbare aangelegenheid. Neem dus ook in overweging hoe ernstig de afwijking cosmetisch is, en hoe veel geld je er voor over hebt dat recht te laten zetten.

Ga in elk geval voor een orienterend gesprek naar de orthodontist ; deze kan je een redelijke indicatie geven van de kosten (zowel de vaste als de terugkerende), en adviseren hoe noodzakelijk het is (al mag je daar gerust een snufje zout bij nemen).

De gemiddelde kosten voor een beugel , alles inclusief, liggen rond de 2000 euro, waarvan de helft de aanschaf en het plaatsen, de andere helft de maandelijkse controles.

Hoe je de kosten het best kunt financieren is natuurlijk volledig afhankelijk van je financiële situatie en mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het totaal niet eens met je dat een beugel vrijwel altijd een cosmetische ingreep is. Heel veel kinderen moeten een beugel door een verkeerde kaakstand die echt op latere leeftijd problemen gaat geven en dat zijn echt geen 'gezichtsmisvormingen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag je best niet met me eens zijn, maar als ik om me heen kijk zijn acht van de tien beugels toch ECHT niet strikt noodzakelijk om goed te kunnen spreken, eten, en later geen problemen te krijgen, maar voornamelijk om het gebit net effe wat rechter te trekken. Als er echt sprake is van een verkeerde kaakstand, komen ze daar VER voor je achttiende al achter. En wordt een groot deel van de beugel vergoed, maar niet alles. Volledige vergoedingen ken ik echt alleen van kinderen met echte misvormingen, zoals de genoemde hazenlip en treacher collins. Die vallen volledig onder de basisverzekering (en zijn feitelijk een vorm/onderdeel van functionele plastische chirurgie). Beugels voor volwassenen (van na pakweg 1965) zijn echt praktisch altijd cosmetisch. Sorry.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het niet over de vraagsteller en ik had het niet over volwassenen.. Ik ken veel kinderen waar echt problemen waren te verwachten als er geen beugel zou zijn gebruikt. Tandartsen hier in de buurt zeggen ook gewoon dat als er bij een bepaald kind een beugel nodig is dat dat alleen esthetisch is. Verder was een beugel in de jaren 70 nog een uitzondering dus die 1965 snap ik ook niet helemaal. En hier worden beugels niet volledig vergoed maar dat heeft niet echt te maken met de reden. De ene zorgverzekeraar vergoed 75% tot 2000, de ander 100% tot 1500, de volgende alles tot 2500, je hebt er zoveel soorten in.
De meeste kosten bij een orthodontist maak je in het begin.. het onderhouden kost veel minder..
Je kunt tot en met 31 december nog je zorgverzekering zo veranderen dat je voor 2013 uitgebreid verzekerd ben.. (dan betaal je wel tijdelijk meer premie) en voor 2014 als je de meeste kosten hebt gehad de aanvullende verzekering weer verwijderen of verlagen. Veel succes.
In de onderstaande link kun je zorgverzekeraars met elkaar vergelijken, en aangeven dat je je uitgebreid wilt verzekeren voor een orthodontist
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik stond vorig jaar voor hetzelfde feit. Ik ben goed gaan zoeken naar zorgverzekeringen die voor mij nog iets zouden vergoeden. Jij bent 18, dat is nog een stuk beter dan ik vorig jaar. Ik was 25. Jouw leeftijd is gunstig omdat sommige verzekeraars tot 21 of 23 meer verzekeren dan hogere leeftijden.
Voor mij was het uiteindelijk het voordeligst om over te stappen naar Anderzorg. Ik kreeg dan 1000 euro vergoedt, de rest moest ik zelf betalen (ook ongeveer 1000 euro, gelukkig verdeeld over meerdere maanden). Waar je op moet letten bij het uitkiezen van een verzekeraar;
- kijk of ze eenmalig een bedrag vergoeden of een bedrag per kalenderjaar.
- let goed op of je niet minimaal een jaar al bij die verzekering moet zitten voordat orthodontie vergoed wordt. (Ja, hier echt goed naar kijken, desnoods even bellen met ze maandag)
- let op de maximale leeftijd voor de vergoedingen.
- onthoud dat je een basisverzekering bij verzekeraar À mag hebben, en een aanvullend pakket bij verzekeraar B. Dit kan positief uitvallen voor je.

Op elke website van verzekeraars staan de voorwaarden en de kosten die vergoed worden.

Succes met zoeken! Mijn beugel hoefde er gelukkig maar 11 maanden in, dus doe nu die aanvullende tandartsverzekering (waar de beugel dus bij in zat) er weer uit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hallo,
heel erg bedankt voor je antwoord. Toen je beugel eruit mocht, waarom had je toen eigenlijk de aanvullende verzekering afgesloten? Je moest dan toch nog voor de spalkjes etc. naar de tandarts? groetjes ccjo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik eenmalig 1000 euro vergoedt kreeg en dat al heb opgebruikt, heb ik de aanvullende verzekering niet meer nodig. Controle voor spalkjes is niet vaak. Bij mij na beugel eruit is de controle na 1 maand, na 3 maanden en na een jaar. Als je spalkje los zit moet je inderdaad terug, tenzij je tandarts dit ook kan doen, informeer daar even naar. Consult bij de ortho kost zo'n 50 euro, dus dat kost het je als je spalkje los zit ongeveer.