Kan je als volwassene met "tiener tandpasta" poetsen? (zie vraag)

Bij kruidvat hadden ze een aanbieding 2X zendium glazuur protect voor voor 4 euro. zie nu pas (nu de tandpasta al gekocht is) dat er heel klein 5-12 jaar bij staat. mist deze tandpasta stoffen die een volwassene wel nodig heeft? of kan ik ook gewoon met deze tandpasta poetsen?

het gaat om deze tandpasta

http://www.dutchfoodexpress.nl/drogisterij/mondverzorging/zendium-glazuur-protect-tandpasta-5-12-jaar-75-gram.html

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
8.3K

Het beste antwoord

Je kan deze tandpasta gerust blijven gebruiken. Meestal is tandpasta voor volwassenen gewoon sterker qua ingrediënten. Daarom is het een goed idee om tussen de poetsbeurten met deze tandpasta ook eens een tandpasta te gebruiken die wel op volwassen tanden is gebaseerd. Maar je kan de gekochte pasta gerust gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Natuurlijk. Bij tandpasta hoef je maar op éen ding te letten en dat is dat hele jonge kinderen geen tandpasta met fluoride gebruiken, dit omdat ze nog wel eens tandpasta doorslikken.
Alle andere leeftijdsaanduidingen zijn verkooptrucs, niets zeggend verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien is het belangrijker hoe je poetst, dan waarmee je poetst. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vertel...
Van de reklame:

Zendium glazuur protect helpt beschermen tegen tanderosie, gaatjes en tandplak. En het versterkt het tandglazuur. Tanden en kiezen zijn gevoelig voorovermatige blootstelling aan voedingsmiddelen met een lage zuurgraad, zoals vruchtensappen en frisdranken. Hierdoor kan er slijtage ontstaan aan het tandglazuur, dit wordt tanderosie genoemd. Speeksel biedt een natuurlijke bescherming tegen tanderosie. Zendium glazuur protect bevat net als speeksel beschermende eiwitten en helpt zo de natuurlijke bescherming van het speeksel te versterken. De tandpasta bevat xylitol wat de vorming van tandplak helpt tegengaan. Daarnaast bevat de tandpasta fluoride, fluoride versterkt het glazuur van tanden en kiezen. De tandpasta heeft een milde smeek en schuimt minder sterk. Inhoud 75ml.

Het verschil met junior en kindertandpasta is de smaak. Getuige de laatste zin in het reclamestukje hierboven is dat ook hier het geval.
Voor de rest is het allemaal alleen maar een grote marketing-truuk. Zendium probeert zich te onderscheiden en de jongeren alvast aan het merk te binden in de hoop dat ze het 'later' ook blijven gebruiken.

Tandpasta is niet 'werkzaam' in de zin zoals medicijnen dat doen. Je kunt, zeker als volwassene' tandpasta van alle leeftijden gebruiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh... voor de volledigheid: de extra fluoride die wellicht in de tandpasta zit is niet schadelijk voor het volwassen gebit !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat laatste is nog maar de vraag.
Zo onschadelijk is fluor niet.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/103850-fluor-is-giftig-effecten-van-fluoride.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nelly ok, maar dan trek je dus je eigen antwoord in twijfel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in elk geval niet schadelijker voor een volwassene als voor een jongere.
Daarnaast valt het met de giftigheid van fluoride ook wel mee. Als dat werkelijk zo'n gevaar was, dan was het allang verboden om fluoride toe te voegen.
Niet elk goed geschreven artikel op het internet is waar.
Ook niet bij GV ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een hele andere discussie, namelijk over de effectten van fluor.
Hier was de stelling dat extra fluor geen schade aan het gebit toebrengt, dat is geen garantie.
Als jij altijd met fluoride tandpasta poetst maakt het geen verschil, aangezien dat de meest gebruikte tandpasta is ben ik er vanuit gegaan dat jij die ook gebruikt.
Zelf poets ik nooit met fluor trandpasta.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taimen als je op google gaat zoeken zal je veel artikelen over fluoride vinden.
In Nederland zit geen fluor meer in het water maar in andere landen wel er zijn veel onderzoeken daarover.
Het gaat niet om een los berichtje, de fluor discussie loopt al jaren.
Toen mijn kinderen de.leeftij kregen om.fluor tabletjes te gebruiken heb ik me er al eens in verdiept, dat is 20 jaar terug.
Mijn kinderen hebben nooit tabletjes gekregen trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer ik op google ga zoeken dan vind ik ook allemaal artikelen over het feit dat de wereld op 21-12-2013 zal vergaan. Een deel komt zelfs uit de goede wetenschappelijke kringen. Inmiddels weten we dat al die artikelen het bij het verkeerde eind hebben. Nogmaals: niet alles op het internet is waar en niet elke bron is correct. Ik ben het met je eens dat overdaad schaad, ook bij fluoride is dat het geval, maar ik geloof echt niet dat je door het gebruiken van een verkeerd gekochte tube tandpasta het loodje gaat leggen. Maar we zijn off-topic aan het raken. Ik laat het hierbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verhip, toch nog even.... Ik schrijf 2013... dat moet natuurlijk 2012 zijn ;-)
Normaal gesproken is het zo, dat tienertandpasta meer ingrediënten moet bevatten dan tandpasta voor volwassenen, omdat tieners nog wel wat fluoride kunnen gebruiken en voor volwassenen dit niet meer noodzakelijk is.