wat zijn deze pijnlijke plekken op mijn tandvlees?

Ik heb af en toe last van zeer pijnlijke plekken op mijn tandvlees, geheel willekeurig. Ene keer op 2 plekken op de bovenkaak, ander keer bij mijn snijtand op de onderkaak. Het doet dan op 1 plek voor 1-2 pijn. Vooral tijdens het poetsen doet het erg pijn. Dan is het bijna niet te doen. Ik was paar maanden geleden na de mondhygienist geweest en die had paradontitis geconstateerd. Alleen heb ik nu jongerenverzorgd van Menzis dus kan ik het niet betalen. Zou deze pijn hierdoor komen? Het doet trouwens alleen pijn als je er druk op toepast.

Is een paradontitis behandeling trouwens echt een must? Ik ben een arme student dus als ik over moet gaan na pakket 3 zal het me erg veel geld kosten. Ze bleef maar zeggen dat als ik het niet doe ik later me tanden zal kwijtraken hierdoor. Overdrijft ze een beetje? Kan het niet overgaan als ik gewoon goed poets en flos?

Nog 1 vraag. Welke verzekering en pakket raad u aan als ik een paradontitis behandeling wil uitvoeren? Ik ben op zoek na het aller goedkoopste.
Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag eens aan haar wat de totale behandeling kost evt onderhandelen voor een totaal prijs en bekijk dan of het rendable is om de duurdere verzekering te nemen, vaak is het voordeliger om te sparen.

Antwoorden (2)

Je mondhygiëniste heeft gelijk:
Parodontitis is een ernstige ontsteking van het tandvlees en het kaakbeen. Parodontitis ontstaat meestal uit een reeds bestaande tandvleesontsteking (gingivitis). Wanneer deze
onbehandeld wordt gelaten, laat het tandvlees los van de tanden, waardoor er een ruimte tussen het tandvlees en de wortel ontstaat. Deze ruimte heet een pocket. In deze pocket vormt zich tandplak en tandsteen met bacteriën waardoor de ontsteking zich langzamerhand in de diepte verplaatst en daar het omringende kaakbot afbreekt.
Wanneer parodontitis niet wordt behandeld en het botverlies
rond de wortels van de tanden en kiezen steeds verder gaat, zal dit tot verlies van het gebit leiden. Parodontitis is een van de belangrijkste oorzaken van het verlies van tanden bij volwassenen. Wanneer met het kaakbot ook langzamerhand het tandvlees terug gaat trekken, liggen de worteloppervlakken gedeeltelijk bloot waardoor de tanden en kiezen erg gevoelig zijn voor temperatuurwisselingen en zoet en zuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens op vergelijkingssites voor zorgverzekeringen, de meeste zorgverzekeringen bieden wel een voordeliger pakket voor studenten aan. Je kunt pas in januari overstappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PMA zorgverzekering biedt wel een interessante studentenverzekering, maar dan natuurlijk nog vergelijken...
Allereerst zal je met onderstaande adviezen aan de slag kunnen gaan:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/79836-tandvleesontsteking-verhelpen-behandeling-en-pijn.html
Let op, deze verhelpen de parodontitis niet maar zorgen er voor dat het niet erger wordt. Op den duur zal je toch echt alles schoon moeten laten maken omdat parodontitis je kaakbot gaat afbreken. Ik zou dus zeggen: spaar of leen wat geld. De kosten lopen uiteen, meestal rond de 30 euro per element plus bijkomende kosten voor foto's, onderzoek, pocketmeting etc.

Verder verschillende oorzaken van pijn aan het tandvlees:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/90127-pijn-aan-het-tandvlees.html

Toegevoegd na 1 minuut:
De totale kosten hangen dus af van hoeveel elementen behandeld moeten worden. Reken op ongeveer tussen de 600 en 1100 euro.