Hoeveel straling gebruikt een tandarts bij het nemen van bitewing-röntgen foto's en kan hij de hoogte van radiatie instellen?

Ik ben gister bij de tandarts geweest. En direkt na het laten afnemen van de zogenaamde bitewing-rontgen foto's van de zijkant van mijn kaken. Voelde ik mij een heel klein beetje duizelig. Op internet-wikipedia lees ik nu dat duizeligheid fataal kan zijn. En geassocieerd wordt met hele hoge dosis straling.

Dus mijn vraag: hoeveel RAD/Gy gebruikt een tandarts bij het nemen van zogeheten "bitewing-röntgenfoto's? En kan hij/zij ook de hoogte van de straling ook zelf bepalen als dezen dat wil?

Toegevoegd na 3 uur:
EDIT: ik kwam oa. dit artikel tegen:

"Röntgenfoto tandarts verdrievoudigt risico hersentumoren
De vaker voorkomende bitewing-röntgenfoto’s – waarbij de boven- en ondertanden van de zijkant zichtbaar zijn – vergroot het risico met een factor 1,9 in de leeftijdsgroep 20 tot 49 jaar. "

Bron: http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_14/nummer_8/nieuwsbericht_837/rontgenfoto_tandarts_verdrievoudigt_risico_hersentumoren.html

Dus wat is het nou?

Als zwangere vrouwen x-rays laten maken in het ziekenhuis dan worden eerst helemaal verpakt in loden hoezen heb ik vernomen om alleen dat plekje bloot te leggen wat gefotografeerd deint te worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
10.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Lijkt mij waarschijnlijker dat je gewoon wat grieperig bent, of toevallig iets te weinig geslapen of gegeten.
Duizeligheid is iets wat bij 20000 verschillende dingen kan horen.
Je hebt echt geen dodelijke hoeveelheid straling van 1 keer een röntgenfoto.. Dan zou ik al dood neergevallen moeten zijn, ik heb al wel 10x ofzo in mijn leven zo'n foto laten maken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nog maar tien röntgenfoto's? Ik kom met gemak aan een veelvoud daarvan.
Computoon
11 jaar geleden
"Medisch Dossier" is geen medisch vaktijschrift maar een blad dat gemaakt wordt door wetenschapsjournalisten. "Over de hoofdredactie Medisch Dossier is de Nederlandse uitgave van het Britse blad What Doctors Don’t Tell You, van de gezaghebbende medisch journaliste Lynne Mc Taggart. Medisch Dossier verschijnt 10 keer per jaar en biedt onafhankelijke informatie voor en over uw gezondheid. U kunt Medisch Dossier ontvangen via een abonnement, of door losse nummers via onze klantenservice bestellen. De eerste uitgave van What Doctors Dont Tell You (WDDTY) verscheen eind 1989, ontstaan uit een gevoel van onmacht en frustratie over de reguliere geneeskunde en de wens om anderen te vertellen over de tekortkomingen en risico’s ervan. WDDTY is opgericht door medisch journaliste Lynne McTaggart en haar man - en journalist - Bryan Hubbard, nadat McTaggart een ware odyssey langs alle denkbare reguliere en alternatieve therapieën afgelegd had om een oplossing te vinden voor de mysterieuze ziekte waaraan ze leed. Ze stuitte op of onderging behandelingen die niet werkten of gevaarlijk bleken te zijn.

Voordat McTaggart WDDTY lanceerde, werkte ze nauw samen met de Amerikaanse arts Robert Mendelsohn – een van de eerste artsen die gangbare medische behandelingen kritisch onder de loep nam. Inmiddels is WDDTY uitgegroeid tot een van ‘s werelds beste nieuwsbrieven op het gebied van gezondheid.

WDDTY en Medisch Dossier ontvangen geen subsidies of andere financiële steun van overheid of bedrijfsleven, maar zijn voor hun inkomsten volledig afhankelijk van de vele duizenden abonnees wereldwijd.

De informatie in WDDTY en MD is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en er wordt alleen gebruik maakt van hoogwaardige bronnen, met als doel de gezondheid en kwaliteit van leven van de lezer te verbeteren. Alle informatie die Medisch Dossier heeft gepubliceerd sinds 2000 is te vinden in ons digitale archief. [ga hier naar het archief]

Medisch Dossier is een informatiebron voor uw gezondheid, geen medisch instituut. Daarom kunnen we geen adviezen geven over specifieke gezondheidsproblemen, ziekten of behandelingen. Wel geven we algemene informatie die u mogelijk kan helpen de juiste behandeling te vinden. Start, stop of wijzig nooit een behandeling zonder eerst uw arts te raadplegen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een vrij onbetrouwbaar onderzoek: mensen is *gevraagd* naar het aantal foto's in het verleden. Mensen weten dat niet goed meer vele jaren later, verder is het eigenlijk een onderzoek naar oude rontgenapparatuur die nu niet meer gebruikt zal worden. Moderne apparatuur kan met minder röntgenstraling dan vroeger al prima plaatjes schieten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Daar komt nog wat bij. Als je over die oude apparatuur kunt zeggen dat "Röntgenfoto tandarts verdrievoudigt risico hersentumoren", zoals ze daar doen, wat betekent dat dan? Het gaat om mensen van 20 tot 49 jaar. In die leeftijdsgroep zijn hersentumoren uitermate zeldzaam. In Nederland zal het om een handjevol gevallen per jaar gaan. Bij zulke kleine aantallen zal het aantal patiënten natuurlijk van jaar tot jaar flink variëren. Misschien in 2011 5 mensen, en in 2012 7 mensen. Kun je dan zeggen dat het aantal gevallen in 2012 is gestegen ten opzichte van 2011? Nee! Dit is de natuurlijke variatie. Ik vraag me dan ook af hoe je bij zulke kleine getallen die van nature al flink variëren, ooit kunt spreken over een "verdrievoudiging". Voordat je zo'n uitspraak kunt doen, moet je minimaal enkele duizenden gevallen hebben bekeken. Bij zo'n zeldzame aandoening betekent dat, dat je niet voldoende hebt aan de gegevens van Nederland. Je zult op z'n minst heel Europa moeten bekijken, en dat vele jaren lang. Is dat gedaan? Ik denk het niet. En als ze toch gedurende vele jaren gegevens hebben verzameld, hebben ze er dan rekening mee gehouden dat er vroeger nooit gebitsfoto's werden gemaakt, en later wel? Dat in die tijd de luchtvervuiling flink is toegenomen, en dat we weten dat blootstelling aan luchtvervuiling tot tumoren kan leiden?

Antwoorden (3)

ik weet niet het exacte hoeveelheid radiatie, maar het is volgens mij niet dodelijk, anders zouden ze het niet doen :), je kan trouwens zelf aangeven als je geen rontgenfoto wilt laten maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van de site van het Ivoren Kruis:

"Is het maken van een röntgenfoto bij de tandarts schadelijk?
Bij het maken van röntgenfoto’s bij de tandarts gebruikt men een zeer kleine hoeveelheid straling, waardoor de kans op nadelige gevolgen voor de gezondheid gering is. Deze kans is zo klein dat dit nauwelijks in een getal is uit te drukken. Om dit duidelijker te maken vergelijken we het met een aantal situaties uit het dagelijks leven. Zo is het stralingsrisico van het maken van twee röntgenfoto’s vergelijkbaar met dat van een vliegreis van Nederland naar de Verenigde Staten. Bij het vliegen staan we bloot aan meer straling, deze is op grote hoogte sterker dan op de grond.

Het risico is ook vergelijkbaar met een wintersportvakantie van 14 dagen. In hoge gebieden worden we eveneens aan meer straling blootgesteld. Toch moet bij straling, hoe weinig ook, zorgvuldig te werk worden gegaan. Elke keer als een röntgenfoto gewenst is, moet het nut daarvan worden afgewogen tegen het risico van het niet, of te laat ontdekken van een ontsteking of een andere tandheelkundige afwijking.

Waarom neemt de tandarts voor zichzelf extra maatregelen om zich te beschermen als hij of zij een röntgenfoto maakt?
U ontvangt maar één enkele keer röntgenstraling, maar de tandarts maakt veel vaker een röntgenfoto. Als de tandarts elke keer dicht bij u blijft staan, wordt hij onnodig vaak aan röntgenstraling blootgesteld. Daarom gaat de tandarts bij het maken van een röntgenfoto soms achter een deur of schot staan om zich tegen de röntgenstraling te beschermen.

Er is al vaker een röntgenfoto bij mij gemaakt, ook in het ziekenhuis. Mag de tandarts nu ook nog een foto maken?
Ja. De tandarts zal de voordelen van het maken van een röntgenfoto altijd afwegen tegen de nadelen. Maar het is wel goed dat u de tandarts vertelt wanneer er voor het laatst bij u een röntgenfoto is gemaakt. De tandarts kan daarmee rekening houden bij de beoordeling of een röntgenfoto nodig is. Als u bijvoorbeeld van tandarts bent veranderd en deze opnieuw röntgenfoto’s wil maken, vraag dan of u vorige tandarts de eerder bij u genomen röntgenfoto’s heeft doorgestuurd.

Als ik overgevoelig ben voor medicijnen, ben ik dan ook allergisch voor röntgenfoto’s?
Röntgenstraling en medicijnen zijn niet met elkaar te vergelijken. De overgevoeligheid die kan bestaan bij gebruik van medicijnen is gebaseerd op een afweerreactie. Röntgenstraling kan zo’n reactie niet opwekken. (...). "
11 jaar geleden
Het om heel erg weinig röntgenstraling: De equivalente dosis voor bite wing opnamen ligt rond de 5 microSievert, 5 miljoenste Sievert, al hangt het er ook vanaf wat voor röntgentoestel de tandarts gebruikt. Iedere Nederlander ontvangt per jaar een dosis van ca. 2.5 milliSievert uit de omgeving en van zichzelf. Iedereen is nl. zelf ook een beetje radioactief. In de eenheid Sievert is rekening gehouden met de soort straling en de gevoeligheid van de verschillende organen voor de straling.
Zo'n bite wing opname komt ongeveer overeen met de straling die je door een verblijf van 1 dag in Nederland opdoet of met bv. een uurtje vliegen in een vliegtuig. Die duizeligheid die je opmerkte kan er niet door worden veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Die duizeligheid die je opmerkte kan er niet door worden veroorzaakt." Dat zeg je heel atellig. Hoe weet je dat zo zeker. Tevens vroeg ik of een tandarts de mate van radiatie zelf kan aanpassen met zo'n toestel. En bitewingfotos worden gemaakt van de linker en rechterkant kaak. De arrogantie waarmee men stellig iets denkt te weten is erg irritant hier in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De duizeligheid komt niet van de röntgenstraling maar zal aan iets anders hebben gelegen. Hield je bv. onbewust even je adem in ? Het gaat nl. om een zeer kleine dosis op een klein stukje van je kaak en gebit. Hersenen, oren of andere zaken die in theorie duizeligheid zouden kunnen veroorzaken worden niet eens op de foto gezet en vrijwel niet aangestraald. Verder gebruikt de tandarts geen rad of gray, dit zijn grootheden die gaan over hetgeen dat bestraald wordt. Om al bovengenoemde redenen, is in dit geval de eenheid Sievert handiger. Pas bij grote stralingsdoses komt de Gray om de hoek kijken. Alleen bij radiotherapie (bestraling ivm kanker e.d.) zul je de Gray aantreffen als eenheid. Het gaat dan om de dosis op de patiënt. Rad is geen SI eenheid en wordt in de VS nog wel gebruikt, hier niet.
De tandarts moet het rontgenapparaat zo instellen dat het een goede foto maakt. Dat doet hij door onder meer de buisstroom en buisspanning goed in te stellen zodat hij niet te veel maar ook niet te weinig straalt.
Een CT-scan van je buik komt bv. op 5-10 duizendste Sievert (mSv), dit komt overeen met 2 jaar in Nederland leven. Vergelijk dit met de 5 miljoenste Sievert van een bite-wing (1 duizendste van de buik CT)....