Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel straling gebruikt een tandarts bij het nemen van bitewing-röntgen foto's en kan hij de hoogte van radiatie instellen?

Ik ben gister bij de tandarts geweest. En direkt na het laten afnemen van de zogenaamde bitewing-rontgen foto's van de zijkant van mijn kaken. Voelde ik mij een heel klein beetje duizelig. Op internet-wikipedia lees ik nu dat duizeligheid fataal kan zijn. En geassocieerd wordt met hele hoge dosis straling.

Dus mijn vraag: hoeveel RAD/Gy gebruikt een tandarts bij het nemen van zogeheten "bitewing-röntgenfoto's? En kan hij/zij ook de hoogte van de straling ook zelf bepalen als dezen dat wil?

Toegevoegd na 3 uur:
EDIT: ik kwam oa. dit artikel tegen:

"Röntgenfoto tandarts verdrievoudigt risico hersentumoren
De vaker voorkomende bitewing-röntgenfoto’s – waarbij de boven- en ondertanden van de zijkant zichtbaar zijn – vergroot het risico met een factor 1,9 in de leeftijdsgroep 20 tot 49 jaar. "

Bron: http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_14/nummer_8/nieuwsbericht_837/rontgenfoto_tandarts_verdrievoudigt_risico_hersentumoren.html

Dus wat is het nou?

Als zwangere vrouwen x-rays laten maken in het ziekenhuis dan worden eerst helemaal verpakt in loden hoezen heb ik vernomen om alleen dat plekje bloot te leggen wat gefotografeerd deint te worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
10.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Lijkt mij waarschijnlijker dat je gewoon wat grieperig bent, of toevallig iets te weinig geslapen of gegeten.
Duizeligheid is iets wat bij 20000 verschillende dingen kan horen.
Je hebt echt geen dodelijke hoeveelheid straling van 1 keer een röntgenfoto.. Dan zou ik al dood neergevallen moeten zijn, ik heb al wel 10x ofzo in mijn leven zo'n foto laten maken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nog maar tien röntgenfoto's? Ik kom met gemak aan een veelvoud daarvan.
Computoon
11 jaar geleden