Is er een verschil tussen melkzuur en melkzuurbacteriën ?

Ik heb een tandvlees ontsteking en heb gehoord dat melkzuur daar goed tegen helpt. Toen zag ik dat in mijn potje yoghurt melkzuurbacterien zaten?

Is dat goed of slecht voor mijn tandvlees?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melkzuur is funest voor het glazuur op je tanden. Ik weet niet waar je dit verhaaltje vandaan hebt, maar als je echt last hebt van je tandvlees zou ik een afspraak maken met de tandtarts.

Het beste antwoord

Zoals een andere GV'er aangaf, melkzuur is een relatief eenvoudig chemisch product dat je overal in de natuur kan vinden, en door je eigen lichaam (en vrijwel elke levende organisme) wordt geproduceerd tijdens de metabolisme van suikers. Na een flinke fysieke inspanning is melkzuur b.v. verantwoordelijk voor de pijn in je spieren.

Melkzuurbacteriën zijn bacteriën die in aanwezigheid van suikers hele grote hoeveelheden melkzuur produceren en uitscheiden. Dat zijn b.v. de bacteriën die aan melk worden toegevoegd om yoghurt te maken: de melkzuurbacteriën groeien op de suikers in de melk (lactose) en produceren grote hoeveelheden melkzuur. Hierdoor wordt de melk op een natuurlijke, gecontroleerde wijze aangezuurd, en gaat stollen, waardoor je yoghurt krijgt.
Een voordeel van die aanzuring van de melk (in yoghurt) is dat andere bacteriën, vaak pathogene bacteriën, niet goed kunnen tegen de zuurte (laag pH) en de grote hoeveelheden melkzuur, waardoor ze niet groeien. Vandaar dat yoghurt zo lang houdbaar is terwijl het enkele miljoenen bacteriën per gram bevat, en ook aangeraden wordt bij mensen bij wie de darmflora uit balans is geraakt, hoewel dit effect is nooit sluitend bewezen.

Melkzuur heeft dus geen direct (of vrijwel geen groot) effect op je tandvleesontsteking. De gedachte dat yoghurt helpt tegen tandvleesontsteking is dat de melkzuurbacteriën zich zouden kunnen nestelen in je mond, en door de productie van melkzuur, de pathogene bacteriën die de infectie veroorzaken weggedreven worden, waardoor je sneller herstelt.
Maar het feit is dat je mond geen geschikte plaats is voor melkzuurbacteriën om te groeien, dus dat effect zal zeer beperkt zijn, als het maar überhaupt bestaat.
Melkzuur is overigens een zuur, zoals de naam al aangeeft, en niet echt goed voor je tanden.
Ik zou liever kiezen voor een uitstekende hygiëne van je mond, en als het verergert advies zoeken bij je huisarts of een KNO-arts, die je desnoods antibiotica kan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Melkzuur is de chemische verbinding hydroxycarbonzuur ( C3H6O3) die door melkzuurbacteriën wordt aangemaakt. Sommige melkzuurbacteriën zijn volgens Wikipedia juist verantwoordelijk voor tandbederf.