Wat kan ik doen tegen tanderosie?

Ik heb al een aantal jaren steeds dunnere en meer doorzichtige tanden (ik ben 20 jaar). Er is zelfs al een rafelig randje aan een van mijn voortanden die is afgebrokkeld! Je ziet het alleen van heel dichtbij en mijn tanden vallen verder ook niet op.

De tandarts zei dat ik speciale tandpasta van Elmex kon gebruiken, hoewel deze wel erg duur is. Zijn er ook andere dingen te doen tegen tanderosie? Ik drink nooit frisdrank en eet verder gezond. Fruit eet ik wel redelijk veel, vooral appels en druiven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
8.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je denkt misschien dat je gezond eet, maar dat zal waarschijnlijk tegenvallen.
Hoe vaak eet je zelf van botten getrokken bouillon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik weet eigenlijk wel zeker dat ik gezond eet. En ik eet bijna nooit botten getrokken bouillon, heeft dat te maken met tanderosie of gezonde voeding?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met beiden.
Probeer te eten waar je last van hebt.
Omdat je tanden niet kan eten zijn botten een goed alternatief.
http://leogoespaleo.nl/bottenbouillon/ ps. als je veel fruit eet, eet je veel suikers, dat is niet goed voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het over de totale lengte van je tanden ? Zo niet komt het mogelijk van nachtelijk tanden knarsen , dat geeft enorme slijtage , dat te elimineren kan er een rubber gebitje s'nacht ingebracht worden .laat daar evt onderzoek naar doen .

Het beste antwoord

Suggesties voor hetgeen jij kunt doen, zijn al in een ander antwoord gegeven. De bronsite gaf de tips:
* Beperk het aantal eetmomenten tot 7 per dag, dit is inclusief ontbijt, lunch en avondeten. Eet maximaal 1 à 2 keer per dag zuur fruit.
* Houd zure producten zo kort mogelijk in de mond. Spoelen met zure dranken is funest. Drinken via een rietje vermindert het contact met de tanden.
* Beperk het gebruik van zure dranken. (frisdranken, sapjes en wijn).
* Wacht na het eten of drinken minstens 1 uur met het poetsen van uw tanden. Het tandglazuur heeft dan de tijd om te herstellen.

Ook de tandarts zelf kan wat doen: als er een rafelige rand is, kan hij de tanden weer op gelijke hoogte 'slijpen'. Ook niet onbeperkt natuurlijk. Verder:

"Door middel van composiet kunnen de tanden opgebouwd worden zodat het proces stopt en de oude vorm hersteld wordt. Door tanderosie zijn de voortanden vaak zodanig ingekort dat de tanden in ontspannen toestand niet te zien zijn, dit maakt de mond onnodig ouder.
(...)"
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om tanderosie te voorkomen doen wij de volgende aanbevelingen.
Verminder het gebruik van zure dranken en levensmiddelen. Neem als alternatief thee (gewone, niet vruchten of kruidenthee), koffie (liefst zonder suiker), of zuivel.
Houdt zure dranken en levensmiddelen zo kort mogelijk in de mond. Niet rond de tong en tanden spoelen, en het liefst met een rietje drinken. Zuig niet op zuur snoepgoed, Vitamine C-tabletten en aangezuurde levensmiddelen.
Beperk het eten van zuur fruit tot 1 a 2 keer per dag.
Neutraliseer het zuur na het gebruik door na te spoelen met water of melk of door te kauwen op een suikervrije kauwgom.
Als u bij het ontbijt een vruchtesap wilt drinken, poets dan bij voorkeur de tanden voor het ontbijt.
Wacht na het nuttigen van zure dranken en levensmiddelen minstens een uur, voordat u de tanden gaat poetsen. Gebruik ook floss, stokers en/of ragers.
Gebruik een gefluorideerde tandpasta (het liefst met Bicarbonaat).
Het kan raadzaam zijn om dagelijks met een 0,05% fluorideoplossing te spoelen.
Het heeft een gunstig effect als u regelmatig gedurende korte tijd kauwt op een suikervrije kauwgom of nog beter, op een gebufferde kauwgom, die carbamide (ureum) of bicarbonaat bevat. Zo neutraliseert u het zuur.
Tot slot kan een voedingsanamnese u helpen om te komen tot een stabielere voeding.