stukje van mijn kies is afgebroken, het doet best veel pijn.. nu wil ik naar de tandarts, maar nu komt het ik heb geen verzekering, wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud ben je?

Het beste antwoord

Ja dat is het risico van geen tandarts verzekering. Ga morgen na de tandarts en bespreek de beste en de goedkoopste behandeling. De tandarts kan je exact van te voren vertellen wat de kosten zijn.
Troost je met de gedachte dat dit bezoek waarschijnlijk goedkoper is dan wanneer je maandelijks premie voor de tandarts betaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb geen tandarts, kan ik er gewoon een via internet halen en moet ik meteen contact afrekenen.. jaa idd eigenschuld dikke bult, maar goed zn premie is gwn TE duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook geen tandarts verzekering hoor, ik kon laatst kiezen tussen een zenuw behandeling of trekken, dat werd het laatste dus;)
Bel morgen een tandarts op, misschien kan je aan kennissen in de buurt nog navragen wat een ' goede' is.
Leg de situatie uit, kan je niet terecht dan de volgende.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je nooit bij de tandarts komt kan het dat je gelijk moet betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja en dat kan ik dus niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
of moet ik dan naar mijn ouwe tandarts? haha oke ik ben dus niet de enige, VOND het altijd zn onzin tot deze situatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooh en dat trekken deed het veel pijn? was het duur en heb je nu een gat in je mond? of ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je wel 25.euro ongeveer betalen, voor de eerste controle? Dan kan je overleggen om de behandeling in delen te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat wel...in het ergste geval me licht ik me ouders in, maargoed die vinden het een beetje eigenschuld dikke bult kwestie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja heb een gat achter in mijn mond.....
Je kan ook naar je oude tandarts, gewoon proberen.
Je kan die verzekering idd makkelijk laten zitten, alleen is een 'potje' voor noodgevallen dan wel makkelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was alles bij elkaar 75 euro kwijt denk ik.
Ja doet wel ff pijn, maar je krijgt verdoving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oooh het valt dus best wel mee... ik wil alleen geen gat in me mond, maja ik ga morgen ochtend even bellen! en idd vanaf vanadaag een potje maken voor noodgevallen. dank voor je antwoord :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan en sterke :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je geen verzekering hebt, en niet kunt betalen zul je moeten wachten tot het probleem zodanig uit de hand loopt dat je naar het ziekenhuis moet. Daar ben je wel verzekerd. In dat geval ben je veel (heel veel) pijn en narigheid verder, en dan kost de behandeling geen 100 euro of zo meer, maar een paar duizend euro... die de samenleving dan via verzekeringspremies voor je betaald. In het algemeen is het prima als je je niet verzekerd, maar alleen als je de kosten die eventueel uit dat niet-verzekeren voortkomen kan en wil betalen.
Je huidige aanpak is niet echt handig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin Adriek, als je naar het ziekenhuis moet moet je die 220 euro eigen risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DeeDee: specialistische zorg valt zeer zeker wél binnen het eigen risico. Huisartsenzorg valt er buiten, maar specialistenzorg juist niet. Dat is in feite waar het eigen risico voor is ingevoerd. Maar als je met iets naar de kaakchirurg gaat dat ook de tandarts had kunnen oplossen, krijg je überhaupt geen vergoeding. Sinds een paar jaar moet je in dat geval gewoon zelf betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer DeeDee, ik weet heus wel dat ze naar de tandarts moet maar Adriek gaf verkeerde informatie en jij weet al helemaal niet waar je het over hebt. Zie ook Lies12s reactie.

Andere antwoorden (3)

Naar de tandarts gaan. Dan betaal je consultkosten, en je kunt vragen hoeveel z/hij denkt dat reparatie kost en of je dat direct moet betalen of misschien in delen, of dat het mogelijk is om iets goedkopers te doen waardoor de kies niet verder aangetast wordt.
Niet gaan en niets laten doen gaat je geheid meer geld kosten.
Om je een idee te geven: bij mijn tandarts is een consult 25 - 39 euro (hangt er een beetje vanaf, kan zijn dat je als 'nieuwe' klant met een acuut probleem het hoge tarief betaalt), een eenvlaksvulling kost 47 euro, een tweevlaks 65 euro en een drievlaksvulling 79,90.
Waarschijnlijk is het daarmee wel op te lossen. Hoe dan ook moet de tandarts je vooraf vertellen wat de behandeling gaat worden en hoeveel dat waarschijnlijk gaat kosten - dan weet je waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ooh dus t valt nog best mee.. ik dacht echt aan 300euro
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is meer als je een complete kroon nodig zou hebben.
Stel dat je naar de tandarts gaat en dat zou het geval blijken: vergelijk dan éérst de prijzen van tandartsen in de buurt, want dat kan je echt veel geld schelen.
Maar ik heb zelf epilepsie, bijt bij een aanval altijd m'n kaken erg hard op elkaar, en als gevolg daarvan zijn er twee keer kiezen gebroken - echt halverwege afgebroken: als je kijkt naar wat er boven je tandvlees uitsteekt, daarvan was de helft weg (de 'bodem' stond dus nog).
Ik ging bibberend naar de tandarts, die eens keek en er vrolijk een mooie klont composiet op metselde. Telde als een dure vulling, maar een kroon was niet nodig in mijn geval.
Vandaar: gewoon gaan, en overleggen.
Misschien is er bij jou meer nodig, maar laat je door 'misschien is het wel heel duur' niet weerhouden. Want het groeit niet spontaan aan en je krijgt beslist ellende als je er niets aan laat doen.
Neem contact op met een tandarts bij je in de buurt.
Bel van te voren even, en vertel dat je niet verzekerd ben.
Uitstellen zou ik niet doen, dan word het alleen maar erger met nog meer pijn en hogere kosten als gevolg.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon, je gaat naar een tandarts. Er zijn zoveel mensen niet aanvullend verzekerd voor tandzorg, en tenzij je een heel slecht gebit hebt, is dat ook helemaal niet nodig. Je moet dan alleen wél ervoor zorgen dat je een potje hebt waarmee je de halfjaarlijkse controles en eventuele behandelingen kunt betalen, en ik begrijp dat dát op dit moment jouw probleem is.

Je belt gewoon een tandarts op en legt uit wat er gebeurd is. En nee, je hoeft ook niet te melden dat je niet verzekerd bent hiervoor, zoals gezegd is dat echt geen zeldzaamheid. Als je op consult gaat, moet je in elk geval het eerste consult betalen (tussen de 20 en 30 euro) en kan de tandarts je precies vertellen wat de mogelijkheden zijn qua behandeling, en wat dat gaat kosten. Mocht de behandeling erg duur worden, dan kun je vragen of je in termijnen mag betalen.

Wat je verder nog kunt doen, is in elk geval de nota's bewaren om volgend jaar je tandartskosten op te voeren als aftrekpost bij de Belastingdienst. Dat heeft natuurlijk alleen zin als je boven de drempel uitkomt, maar uiteraard kunnen wij niet weten wat dit je gaat kosten en welke overige bijzondere ziektekosten je eventueel nog hebt. In elk geval kun je kosten voor geneeskunde hulp, inclusief tandartsenzorg, opvoeren.

Daarnaast: als je een inkomen hebt van onder, op of net boven het sociaal minimum, zou je eventueel een aanvraag kunnen doen bij de bijzondere bijstand. Bij de meeste gemeentes zullen ze je echter als onderverzekerd beschouwen en geen vergoeding toekennen, maar als je echt in die laagste inkomenscategorie valt, kun je het natuurlijk proberen.

Vervolgens is het uiteraard verstandig om er voor het vervolg voor te zorgen dat je óf elke maand wat geld apart zet voor onvoorziene kosten, óf toch een aanvullende verzekering afsluit voor deze zorg.