Waarom zijn rontgenstralingen slecht voor je je lichaam?

Dit heb ik te horen gekregen van de tandarts die niet vaker als 1x p.j een foto wilde maken van mijn gebit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit

Antwoorden (1)

Röntgenstraling heeft meer energie dan andere soorten straling. Daardoor is röntgenstraling in staat om de moleculen van je lichaam kapot te maken.

Andere straling, zoals bijvoorbeeld radiostraling, infrarode straling en licht, hebben niet voldoende energie om de moleculen van je lichaam kapot te maken.

(Omdat röntgenstraling, en ook bijvoorbeeld gammastraling, wel zoveel energie hebben, worden die soorten straling ook wel 'ioniserende straling' genoemd.)

Als je dus röntgenstraling door je lichaam heen krijgt, is er een kans dat die straling het DNA van jouw cellen beschadigt. Meestal is de cel in staat om die beschadigingen te repareren. Soms lukt dat niet en gaat de cel dood. Maar soms, heel soms, lukt het niet om de cel schade te repareren, en is de schade zodanig dat de cel zich ongecontroleerd begint te vermenigvuldigen. Als dat gebeurt, is er kanker ontstaan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt, normale controle-foto's hoef je echt niet elk jaar te maken. Eens per drie jaar is meer dan voldoende. Toen bij mij een vermoeden bestond van ontsteking is er wel vaker een foto gemaakt, tot vier keer per jaar aan toe. Gewoon omdat het in dat geval wel van belang was te weten hoe het zich zou ontwikkelen, en omdat een ontsteking wel een snellere ontwikkeling kent. Verder is het een afweging van nut en risico. Elke foto geeft een klein beetje risico op ziekte, maar nooit eens een foto maken geeft ook risico. Het is de kunst beide risico's tegen elkaar af te wegen om het optimum te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een rontronfoto meer dan 1x per jaar laat nemen, betalen de meeste verzekeringen dit niet terug. Dit is maar een kleine opmerking, in sluit me volledig aan bij Cryofiel.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank, SimonClarys.   Als reactie: Mijn verzekering betaalt ook niet alles terug. Maar als het medisch noodzakelijk is om een extra foto te maken, of als ik daarmee het risico verklein dat zich ongezien een ontsteking aan het vormen is, laat ik die foto toch echt maken. In januari zijn bij mij drie foto's gemaakt. Die waren nodig om te kijken wat er in mijn kaak gebeurde - vorig jaar was op een foto een zwarting geconstateerd die mogelijk zou wijzen op een beginnende kaakontsteking, en dit moest in de gaten worden gehouden. Gelukkig bleek er niets aan de hand te zijn - de zwarting was een dunnere plek in het kaakbot, iets dat bij sommige mensen van nature optreedt. Overigens zijn alle drie deze foto's vergoed door mijn tandartskostenverzekering. Maar al zouden ze niet zijn vergoed - een foto inclusief de beoordeling daarvan kost bij mijn tandarts € 15. Voor dat bedrag ga ik geen risico lopen op een pijnlijke kaakontsteking die mogelijk schade toebrengt aan de tandwortels. Dus ook als de verzekering niets zou vergoeden, zou ik die foto's laten maken - dan zou ik ze zelf wel betalen. Dat is een kwestie van de juiste prioriteiten stellen, vind ik.