Als je je tanden ontbloot aan de uv lampen van de zonnebank worden ze dan witter?

Mijn vriendinnen zeggen altijd even de grijnzen onder de zonnebank zodat de tanden die het lucht opvangen dan witter worden. Dit klinkt voor mij als pure onzin.
Dus is het waar of niet. ?

Toegevoegd na 55 seconden:
Het lucht is :het licht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
22.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij, indien het UV-licht zo sterk is dat het kleurstoffen in de tanden kan doen afbreken tot witte afbraakproducten, ook het tere weefsel in de mond zo sterk bestraald wordt, dat hierop flinke brandblaren ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tanden zien er ook witter uit als je hoofd bruiner wordt. ;-)

Het beste antwoord

Dat lukt alleen als ze wortels eten. Koffie, rode wijn en andere kleurstoffen worden niet afgebroken door licht.
Tanden worden juist niet witter van uv licht, wel hebben ze last van uitdroging. Tanden die uitdrogen zijn gevoeliger voor gaatjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het bleken van de tanden gebeurt door de combinatie van de tandblekende component en het contact met
het licht, rechtstreeks op het tandoppervlak. De tand blekende componenten reinigen grondig het tandoppervlak en de aangetaste delen van de tand zonder evenwel het tandglazuur te beschadigen.

Dat kan dus ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tanden lijken waarschijnlijk wel
Witter na het zonnebanken, maar dat is omdat je huid bruiner is geworden en er dus meer contrast ontstaat