Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan het dat er een stuk van mijn kies afbreekt?

Ik schrok me net dood, ik beet in zo'n winegum sleutel en voelde toen wat hards, wat bij nader onderzoek een stuk van mijn kies bleek te zijn. Aangezien ik 3 weken geleden bij de tandarts foto's heb laten maken, gewoon omdat die om de zoveel tijd vervangen moeten worden ik geen beginnende gaatjes zou hebben etc en alles er goed uditzag verbaasde dit mij nogal. Ik baal er zo enorm van, ik ben pas 17 straks houd ik geen gebit meer over. wel had ik al een tijdje last van de kant waar een stukje afbrak bij het eten van zoetigheid volgens mijn moeder zou it vanzelf weggaan door goed poetsen en tandenstokeren, niet dus. het is een stukje dat op het zijvlak van de kies wat tegen een andere kies aanzit hoorde. ik baal er echt heel erg van, weet iemand wat er nu moet gebeuren?

Toegevoegd na 20 minuten:
het afgebroken stukje heeft een gelige doorzichtige kant

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zal al een barst of haarscheurtje in gezeten hebben, door wat voor oorzaak ook. En ineens laat zo'n stukje dan los.
(Ik heb zelf epilepsie, bij een aanval bijt ik hard op m'n tanden. Ben al twee keer een groot stuk kies kwijtgeraakt, maar het loslaten zelf gebeurde steeds als ik iets zachts at. Misschien dat bijten in zo'n sleutel net de trigger was om het stukje los te trekken.)

In elk geval naar de tandarts, die zal het gat dat er nu zit waarschijnlijk opvullen met composiet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd naar de tandarts!!

Andere antwoorden (1)

Een stukje van je kies breekt zomaar af als je niet oppast, dat heb je wel gemerkt.
Dit is niet direct iets om je zorgen over te maken voor de toekomst.

Misschien was het al een kies die al eens gevuld was en daardoor zwakker langs de rand.

Even laten repareren en verder oppassen met harde voedingsmiddelen.

(ook geen kroonkurken van bierpijpjes afhappen ;) )
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding