Wat kan je allemaal verwachten na het trekken van een kies?

Moet binnen kort een kies laten trekken en ik vroeg me af hoeveel pijn heb je na de behandeling en als je wat gaat eten doet dat dan pijn en of voelt dat erg raar in het begin en kan het nog nabloeden en zo ja hoe lang duurt dat dan en is het slim om na de behandeling te roken alvast bedankt

Toegevoegd na 10 minuten:
Gelieve eigen ervaringen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
40.7K

Het beste antwoord

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat er véél ergere dingen zijn dan het trekken van een kies. Het valt allemaal reuze mee!

Tijdens de behandeling heb je, dankzij de verdoving, geen pijn. Natuurlijk voel je dat er aan je kies getrokken wordt, maar dat doet geen zeer. Het trekken van een kies duurt meestal maar een paar minuten. Soms wordt de wond gehecht, om het bloeden zoveel mogelijk te stelpen. Ook moet je meestal op een gaasje bijten. Vaak geeft de tandarts ook nog een steriel gaasje aan je mee naar huis. Handig als het wondje later nog een beetje gaat bloeden!
Na de behandeling kun je het beste nog even in de wachtkamer gaan zitten voordat je naar buiten gaat, omdat de kans bestaat dat je een beetje duizelig bent van de verdoving. Sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan anderen.

Als de verdoving is uitgewerkt kun je weer eten en drinken. Warm eten of drinken moet je eerst even laten afkoelen. Het mag niet té heet zijn om eventuele nabloedingen te voorkomen.

Je mag je mond op de dag van de behandeling en de dag erna niet spoelen. Wel mag je de eerste dag ’s avonds gewoon je tanden poetsen. Gebruik wat minder tandpasta dan normaal en als je wilt spoelen, doe dat dan voorzichtig.

Het kan een paar uur duren voordat de verdoving helemaal is uitgewerkt. Tot die tijd heb je een stijf en vaak tintelend gevoel in je tong (en rondom je mond/lippen).

Je mag op de dag van de behandeling geen alcohol of aspirine gebruiken, wél paracetamol (evt. ibuprofen). Het beste kun je daarmee beginnen als de verdoving (bijna) is uitgewerkt. Ook kun je de uren vóór en na de behandeling beter niet (of weinig) roken. Wonden genezen minder snel wanneer je een sigaret opsteekt.

Er zijn niet veel mensen die voor hun plezier naar de tandarts gaan, maar achteraf valt het altijd mee...
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super verteld allemaal en precies zoals mij ervaring ook (al tig keer) is geweest! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor de uitgebreide uitleg een +

Andere antwoorden (6)

Mijn kies moet er binnenkort ook uit en ik ben een banghaas en heb mijn tandarts gevraagd wat ik kan verwachten.
Tijdens het trekken voel je het in je kaakgewricht en doet het niet echt pijn want je krijgt ook een verdoving.
Na bloeden kan je krijgt een spuitje mee en daarmee kan jeje het mee schoon houden.Ik heb mijn tandarts gevraagd of het misschien verstandig zou zijn als ik van te voren 2 aspirines ga slikken , dit vond mijn tandarts een goed plan.Als je kies getrokken is dan krijg je een recept mee Ibuprofen.Het ligt er ook aan hoe diep je kies ligt qua pijn.
Sterkte !!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Roken moet je gewoon uitproberen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de 2 mooie antwoorden die je al hebt gekregen: je wang kan dik worden. Het is handig om zo snel mogelijk na de ingreep een zakje met ijs, gewikkeld in een doekje, geregeld tegen je kaak aan te houden om erge zwelling te voorkomen.
Ik ben 1x in het ziekenhuis geweest voor verwijdering van een kies: daar gaven ze me dat zelfs mee voor onderweg.

Je wang kan ook behoorlijk blauw worden in de dagen erna, maar dat hoeft niet altijd.
Ondanks de paracetamol ervaar je wel wat napijn waarschijnlijk, maar pijn is zo'n moeilijk iets: de een heeft er last van en de ander nauwelijks.

Aan 1 kant kauwen als je gaat eten.....dat is logisch natuurlijk.... maar doe dat heeeeeel bewust!!! In het begin laat je het wel uit je hoofd om aan de verkeerde kant te kauwen, maar gaandeweg het helingsproces wordt dat lastiger. Dus heel bewust eten, als je dat niet al doet.
Het wordt afgeraden enige tijd voor en na de behandeling te roken. Maar het is een verslaving..... en erna had ik toch echt wel hele erge behoefte aan een sigaretje. Ik heb er nooit problemen door gekregen.

Wat mij altijd helpt, is me steeds weer te realiseren bij de zenuwen vantevoren: ik ga zo naar binnen (bibberrrr).... maar straks sta ik weer buiten en is het klaar!!!!!!!!!!!!! ;-)))
Heel veel sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor de uitgebreide uitleg een +
Ik had wel 1 dag koorts. Mijn tandarts zei dat ik beter op bed kon gaan liggen. 2 kussen onder je hoofd. Ik heb geen nabloedingen gehad. Geen dikke of blauwe kaak. Het beste is proberen zo ontspannende mogelijk te blijven liggen als je kies word getrokken. Maar als je zo bang bent als ik is dat beste moeilijk. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor de uitgebreide uitleg een +
Ik had een blauwe kaak en dikke wang. Ik heb het trekken wel gevoeld omdat de verdoving verkeerd geplaatst was, dit is natuurlijk een uitzondering! Maar achteraf gezien deed dat zelfs niet eens heel erg pijn.
Het is echt binnen 2 minuten gedaan.
In het begin heb ik vla en ontbijtdrink genomen, dat was goed te doen. Let inderdaad goed op aan welke kant je eet.
Vraag je tandarts tijdens de behandeling of hij precies wil zeggen wat hij op dat moment doet.. Dan kom je niet voor verassingen te staan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor de uitgebreide uitleg een +
Zoals hierboven: het doet geen pijn door die verdovingen. Als ze je kies trekken, hoor je gekraak. Dat is een vreemd geluid, je voelt dat ze bezig zijn, maar je voelt de pijn helemaal niet. Ik ben die dag meteen thuis in bed gekropen na het nemen van pijnstillers. Pas als de verdoving niet meer werkt, gaat het zeer doen. Als je zorgt dat je slaapt tegen die tijd, merk je er weinig van. Ik kon niet goed eten. Daarom at ik frikadellen. Die kun je heel makkelijk in kleine stukjes snijden en eten zonder te kauwen en toch proef je iets. :-).

Ik zag er heel erg tegenop, maar het viel me reuze mee. Hou er gewoon rekening mee dat je een dagje 'uit de running' bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor de uitgebreide uitleg een +
Vandaag werd er, geheel onverwacht, een kies getrokken die niet meer te redden viel. Vulling was al voor de 2e keer eruit gevallen en hij deed door zenuwontsteking mega veel pijn. Ik ging om 8.20u.naar binnen en stond om 8.44u.weer buiten. 2 prikjes verdoving, wat wrikken en trekken (rotgeluid, dat wel) en hoppa eruit! Ben op de fiets gestapt en naar mijn werk gegaan. Geen pijnstilling meegekregen of tips mbt nazorg/bloeden/eten etc. Ergens beetje vreemd maar het heeft goed uitgepakt dus het zal wel een gunstig gesitueerde kiestrekking zijn geweest. Heb nergens last van en heb uit voorzorg maar vloeibaar gegeten zoals smoothie, yoghurt, appelmoes en vanavond soep. Voelt wel raar zo'n gat in je mond maar is gelukkig laatste kies links achter. Wond moet helen. Voorzichtig eten en poetsen lijkt me logisch. Het was zeer onverwacht maar heb nu geen pijn meer en het is me reuze meegevallen. Als de tandarts zelf besluit om te trekken dan is het meestal gunstig ander stuurt hij/zij je wel naar een kaakchirurg.