Ik ben verzekerd en hoe moet ik een tandarts kiezen

Ik ben wel verzekerd bij Agis maar ik moet naar een tandarts deze week.Ik ben al 4 manden verzekerd nog geen huisarts gezocht en tandarts.Mag ik gawon naar een tandarts of moet ik bellen voor afspraak ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je wel aanvullend verzekerd voor de tandarts? Dus heb je niet alleen een basisverzekering?

Antwoorden (3)

Je mag gewoon naar een tandarts toe. Meestal staan ze onder contract van de zorgverzekeraar. Dit scheelt voor jou veel werk en ook de vergoedingen zijn beter geregeld.
Je mag gewoon naar een tandarts toe. We hebben in Nederland alleen een tandartsen tekort dus de vraag is of je overal geaccepteerd wordt.

Alle erkende huisartsen zijn aangesloten bij de zorgverzekeraar.
Zowel tandartsen als huisartsen hebben wel acceptatieeisen veelal is een van de eisen dat je in een bepaalde straal moet wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tandartsentekort?
ronron1212
12 jaar geleden
Ja nog steeds
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in Nederland hebben we een tandartsen tekort. Dit kan natuurlijk per regio verschillen, maar over het algemeen hebben we in Nederland een tekort.
Je kan niet zomaar binnenwandelen.
De gebruikelijke weg is dat je in je woonplaats/wijk via bijv. de gemeentegids op zoek gaat naar een tandarts en huisarts. Dan benader je deze tand/huisarts (telefonisch/website/email) met de vraag of je je bij hem/haar kan inschrijven. Niet alle tandartsen nemen nieuwe patiënten aan. Als je bent geaccepteerd als patiënt kan je vervolgens een controle-afspraak maken.
12 jaar geleden
Natuurlijk mag je wel gewoon naar een tandarts (of huisarts), maar je kan beter eerst bellen om te vragen of ze nog patienten aannemen en zo ja, dan kan je een afspraak maken.

Er is inderdaad een tekort aan zowel tandartsen als huisartsen en je mag bijvoorbeeld als je in Amsterdam woont niet een huisarts in Hilversum nemen, te ver weg. Of dat ook zo is bij tandartsen, dat dacht ik niet. Je maakt trouwens meer kans bij een 'gezondheidscentrum' / groepspraktijk (meerdere artsen onder een dak).

Advies: Zowel tandarts als huisarts eerst bellen en vragen of ze nog ruimte voor een nieuwe patient hebben. Daarna kun je een afspraak maken.